De innovatieve remtechniek van Bosch is beschikbaar via mijngrossier.nl. Voor veel autobedrijven biedt het ruime assortiment remschijven een welkom alternatief.
Bosch is een trendsetter op het gebied van ontwikkeling en productie van veiligheidscomponenten. Ook op het gebied remtechniek. Bosch introduceerde bijvoorbeeld als eerste fabrikant een vacuümbekrachtigd remsysteem in 1927. Bovendien is Bosch onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van het ABS-systeem en meer recent met de introductie van elektronische rijassistentsystemen. Ook op het gebied van remschijven behoort Bosch tot een exclusief gezelschap topfabrikanten. Bosch produceert ongeveer 30 miljoen remschijven per jaar en heeft in de loop der jaren een unieke ervaring opgebouwd met de productie van remschijven van topkwaliteit. Dat wordt vooral duidelijk op het gebied van materiaalkeuze en productiemethoden. Dat is de reden waarom veel autofabrikanten bij eerste montage voor de kwaliteit van Bosch kiezen. Deze OE-kwaliteit is voor de vervangingsmarkt beschikbaar via ‘mijngrossier’.
De kwaliteit van een remschijf staat of valt met het gebruikte materiaal. Voor de beste resultaten gebruikt Bosch verschillende materialen: staal, maar ook aluminium met molybdeen, koper, chroom of titanium. Ter verbetering van de remeigenschappen van de schijf en hogere slijtvastheid wordt in veel gevallen hooggelegeerd staal gebruikt. Daarnaast zijn er de remschijven gemaakt uit staal met een hoog koolstofgehalte (HC). Door meer koolstof aan het basisgietijzer toe te voegen, is een remschijf beter bestand tegen vibraties en trillingen. Bosch beschikt reeds over bijna 300 referenties remschijven met HC.
Een ander belangrijk punt dat een continue hoge kwaliteit van de Bosch-remschijven garandeert, is het feit dat Bosch zijn producten in eigen fabrieken vervaardigt. Door gebruik te maken van eigen gieterijen heeft de fabrikant alles in eigen hand: het ontwikkelingsstadium, de productie en de kwaliteitscontrole achteraf. Neem de samenstelling van het vloeibaar metaal (ijzer+koolstof+andere ingrediënten): dit is van groot belang voor de kwaliteit van remschijven. Met eigen gieterijen kan Bosch altijd dezelfde kwaliteitsstandaard bieden en er voor zorgen dat het gegoten metaal altijd dezelfde homogeniteit heeft. Er wordt dan gekeken of de vorm en de maten van de grafietfibers aan de eisen voldoen en of de metaalstructuur tot in iedere deeltje van de remschijf evenredig verspreid is. Het resultaat: remschijven met een homogene structuur, die perfect voldoen aan OE-voorschriften en een minimale productietolerantie kennen.
Bosch biedt een ruim assortiment remschijven dat voorzien is van een roestwerende coating op de naaf en de rand. Momenteel zijn er bijna 200 typen leverbaar en dit aantal groeit snel. De innovatieve remschijven zorgen er voor dat de schijf en de velgen vrij blijven van roestsporen: tot vijf maal langer dan bij conventionele schijven. Bovendien wordt door het gecoate oppervlak de duurzaamheid van de schijf verlengd en blijft de schijf langer is mooi. Voor de werkplaats geldt: remschijven met een coating kunnen meteen gemonteerd worden. Ze hoeven niet eerst gereinigd te worden, zoals dit bij traditionele, geoliede schijven het geval is.
De vraag naar comfort neemt voortdurend toe. Daarom biedt Bosch al jaren een brede range remschijven met een hoog koolstofgehalte. Deze zijn vervaardigd van hoogwaardig high-carbon grijs gietijzer dat de warmteafvoer aanzienlijk verbetert. Dit vermindert de temperatuurpieken en voorkomt het kromtrekken van de schijf door oververhitting. Het resultaat: vibratievrij remmen, een betere remvertraging, een langere levensduur en een hogere stabiliteit. Bijna 25 procent van het wagenpark is uitgerust met deze innovatieve remschijven. Bosch biedt bijna 300 remschijftypen op basis van een hoog koolstofgehalte.