Het AdBlue lampje van de Ford Transit uit 2017 met bijna anderhalve ton op de teller begint te branden en de boordcomputer geeft aan dat er nog voor 50 kilometer vloeistof beschikbaar is. Het tankje zit echter vol, waarop de monteur een aantal controles uitvoert en onderdelen vervangt. Als ze er in de werkplaats na een tijdje écht niet meer uitkomen, nemen ze contact op met Automotive Techline.
Om de NOx-uitstoot zoveel mogelijk te beperken wordt AdBlue – een oplossing van ureum in gedemineraliseerd water – aan het uitlaatgasnabehandelingssysteem toegevoegd. Door de vloeistof voor de SCR-katalysator te injecteren is het mogelijk om de NOx-uitstoot verder te beperken. Het ureum reageert in een aantal stappen met NOx en omgezet naar stikstof en waterdamp.
NOx kat efficiëntie
Voordat de monteur de hulp van de helpdesk inroept, is er in de werkplaats echter al het een en ander aan de auto gedaan. Om te beginnen lezen ze na een flink eind rijden de regeleenheid uit en constateren ze foutcode P20EE – NOx kat efficiëntie onder drempelbank 1. De monteur besluit de AdBlue injector en een gloeistift te vervangen. Het probleem is hier echter niet mee opgelost.
Na contact met Automotive Techline adviseert de technisch specialist om eerst de massa-aansluiting en voeding van de NOx-sensor te controleren. De foutcode geeft aan dat de SCR-katalysator te weinig NOx reduceert. De verwachting is dat niet de SCR-katalysator de boosdoener is, maar dat de sensor de NOx-uitstoot niet goed meet. Vandaar het advies om eerst de NOx-sensor te controleren.
Massa en voeding in orde
De monteur volgt het advies op en ontdekt dat de aansluiting in orde is. Vervolgens leest Automotive Techline het voertuig via online remote diagnose uit met een hele rits aan NOx-gerelateerde foutcodes als resultaat. Een aanvullende test leert dat de NOx-meetwaarde continu 475 PPM is, zelfs wanneer de motor niet draait. Deze uitgelezen NOx-waarde is zeer opvallend hoog.
Tijdens een lange proefrit waarbij de uitlaattemperatuur tegen de 300 graden is, komt de waarde niet onder de 321 PPM. Omdat deze waarden voor de betreffende omstandigheden veel te hoog zijn, besluit de monteur om een nieuwe NOx-sensor te monteren en maakt een flinke proefrit van 20 kilometer om de boordcomputer te laten herkennen dat de sensor vervangen is. Het waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel dooft en het probleem is opgelost.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.