Een airconditioning biedt een bestuurder en zijn passagiers gedurende ieder seizoen comfort en veiligheid. Dus niet alleen in de zomer, maar ook in de winter. Enkele feiten.
Het is een vraag die in deze periode door klanten wordt gesteld: âIn de winter hoeft de airco toch niet aan?â. Tijd om wat feiten op te sommen. Doordat de buitentemperatuur niet of nauwelijks van invloed is op het e ect van de droge aircolucht, biedt het gebruik van de airco in combinatie met het verwarmingssysteem in de winter hetzelfde comfort als in de zomer. Een airco zorgt immers niet alleen voor koude lucht, maar ook voor droge lucht. Dit is gebaseerd op het feit dat koude lucht minder vocht kan vasthouden dan warme lucht. De absolute lucht vochtigheid (= gram per m3) is van koude lucht dus lager. Dit is echter niet te verwarren met de relatieve luchtvochtigheid. Deze relatieve luchtvochtigheid geeft slechts het percentage aan van de maximaal mogelijke hoeveelheid vocht in de lucht bij een bepaalde temperatuur. Zo bevat lucht van 30°C met een lage relatieve luchtvochtigheid van 50 procent absoluut gezien meer water dan lucht van 10°C met een hoge relatieve vochtigheid van 95 procent.
Ontvochtigen
Ondanks het feit dat er in de winter doorgaans absoluut gezien minder vocht in de lucht zit dan in de zomer hebben we toch vaak last van beslagen ramen. Dit komt met name doordat de autoruit van buiten relatief koud is en daardoor het vocht in het interieur makkelijk condenseert op dit koude oppervlak. Ook speelt het âmeebrengenâ van veel vocht in het interieur vaak een rol (denk aan natte kleding). Hier bewijst de airco/verwarming zijn nut door de aangezogen (buiten)lucht eerst te koelen, en dus te ontvochtigen, en daarna weer op te warmen. Naarmate het kouder wordt, wordt de bijdrage van de airco minder belangrijk. Rond het vriespunt is de hoeveelheid vocht in de lucht namelijk te verwaarlozen. Bij sommige merken, zoals VAG, schakelt de airco onder de 4°C zelfs niet meer in.
Koudebehoefte
Het is aan te raden om ook tijdens de winter de airco af en toe in te schakelen. Door de circulatie van koudemiddel met olie wordt de kans op lekkages in het systeem kleiner. Bij veel moderne systemen kan de airco zelfs niet meer uitgeschakeld worden. Deze systemen maken gebruik van koppelingsloze variabele compressoren die altijd meedraaien. Als er weinig koudebehoefte is, zoals in de winter, zullen deze compressoren op minimaal slagvolume draaien.