Een van de belangrijkste onderdelen van de auto is het remsysteem. De remvloeistof is een essentieel onderdeel van systeem. Wanneer er druk wordt uitgeoefend op de remvloeistof, zorgen de zuigers ervoor dat de remblokken tegen de remschijven aangedrukt worden, waardoor de auto tot stilstand komt. Het is dus ontzettend belangrijk dat de remvloeistof altijd naar behoren functioneert!
Verversen remvloeistof
Remvloeistof moet, naast het aan kilometrage gerelateerde onderhoud, elke twee jaar ververst worden. Vaak wordt de vraag gesteld of dit wel echt nodig is. Het antwoord hierop is: ja, omwille van de veiligheid van de bestuurder alsmede de veiligheid van andere weggebruikers. De volgende vraag is dan waarom de remvloeistof vervangen moet worden. De meest voornaamste redenen zijn vocht in de vloeistof en verontreinigingen.
Hygroscopisch
Remvloeistof is hygroscopisch: het neemt vocht op uit de buitenlucht. Dit zorgt ervoor dat het kookpunt van de remvloeistof afneemt en dit leidt op termijn tot corrosie van de wielremcilinders. Vocht is echter niet de enige reden waarom remvloeistof tijdig ververst moet worden. Na verloop van tijd vervuilt de vloeistof en dient het ververst te worden. De hygroscopische eigenschap van remvloeistoffen wordt steeds beter, waardoor vocht meestal pas na circa twee jaar voor problemen kan zorgen.
Verontreiniging
Remsystemen worden steeds geavanceerder. Zo worden ABS en de automatische ‘emergency braking systems’ die in noodgevallen zelf ingrijpen steeds verder doorontwikkeld.
Deze moderne remsystemen zijn voorzien van veel regelelektronica en hoogwaardige kleppenblokken, veelal van aluminium en voorzien van geen of hele kleine afdichtingen. In de loop van de tijd komen er minieme aluminiumdeeltjes vrij uit de kleppenblokken, die hierdoor kunnen gaan vastzitten. Dat is vooral een probleem dat optreedt bij auto’s vanaf bouwjaar 2007 – 2008. De remvloeistof dient iedere twee jaar ververst te worden, mede om dit ‘slijpsel’ te verwijderen. Bij het verversen zie je vaak dat de remvloeistof grijs is geworden, dit komt niet door de opname van vocht, maar door de aluminiumdeeltjes in de remvloeistof.
Varianten remvloeistof
Er bestaan drie hoofdgroepen remvloeistof, namelijk:
- Remvloeistof op basis van polyglycolethers (meest gebruikte zijn: DOT 3, DOT 4, DOT 4+LV, DOT 5.1);
- Remvloeistof op basis van siliconenvloeistoffen (DOT 5);
- Remvloeistoffen op minerale olie basis.
Deze dienen nooit met elkaar gemengd te worden! Echter zijn remvloeistoffen op basis van polyglycolethers in beginsel onderling uitwisselbaar.
Vaak wordt de vraag gesteld wat nu precies het verschil is tussen DOT4 en DOT4 LV remvloeistof. Voor de meeste voertuigen die geproduceerd zijn vanaf 2007 wordt door de fabrikant een DOT 4 LV dwingend voorgeschreven. Deze remvloeistof heeft een zogenaamde “lage viscositeit”. Deze lage viscositeit is essentieel om bij koude temperaturen een goede werking van het remsysteem te garanderen. Deze remvloeistof is tevens speciaal ontwikkeld voor voertuigen welke beschikken over o.a. ABS, ESP en ASR. Om deze systemen snel te kunnen laten reageren is een DOT 4 LV vloeistof noodzakelijk. Ook heeft de DOT4 LV een hoog “nat kookpunt”. Hierdoor zal de kans op het ontstaan van dampbellen en het koken van vloeistof verminderen.
Ons assortiment
Mijngrossier.nl heeft een uitgebreid assortiment aan remvloeistoffen van de merken Brembo, Bosch en MPM in verpakkingen van 250ml, 500ml, 1 liter, 4 liter, 5 liter , 20 liter, 60 liter en 205 liter. Wilt u uw klanten de beste service kunnen bieden? Dan is naast de juiste remvloeistof ook het juiste gereedschappen erg belangrijk. Met de remvloeistof testers, ontluchters en remvloeistof vulapparaten van mijngrossier.nl kunt u makkelijk en snel de remvloeistof vervangen.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.