Lage temperaturen en strooizout zorgen voor extra aandacht op de hoofdveren. Maar ook ná de kou bestaat de kans op breken. Uit steekproeven van de RDW blijkt dat tijdens de APK gebroken of ondeugdelijke hoofdveren vaak over het hoofd worden gezien.
Indirect hebben de winterse omstandigheden weerslag op de conditie van de hoofdveer: vocht, vuil, zout en zand kunnen een schurende pasta vormen die roest veroorzaakt en op termijn verwoestend werkt. Zodra de lak- en fosfaatlaag van een veer breekt, hebben vocht en vuil vrij spel. Met alle gevolgen van dien.
Steeds lichter
Niet alleen kou en de nasleep hiervan kan een breuk veroorzaken. Naast materiaalmoeheid zijn verkeersdrempels een belangrijke boosdoener. Autofabrikanten zorgen ervoor dat auto’s steeds lichter geconstrueerd worden. Dat geldt ook voor de veren en schokdempers. Voor de veren betekent dit dunner materiaal en minder windingen. Moderne veren zijn om deze reden kwetsbaarder geworden in vergelijking met de (veel) zwaardere exemplaren van vroeger.
Preventief controleren
Het is verstandig om hoofdveren bij elke inspectiebeurt preventief te controleren. Let op dat de toestand van een veer vaak niet met het blote oog te beoordelen is. Pas na een grondige visuele inspectie, bij voorkeur met behulp van een spiegel om ook de onderste winding goed te kunnen controleren en waarbij de veer soms ook echt even schoongemaakt moet worden, komen defecten aan het licht.
Gebroken hoofdveren? Vervang altijd per paar!
Als een hoofdveer vervangen moet worden, wordt er streng geadviseerd om deze per paar te vervangen, zelfs wanneer de andere kant nog niet gebroken is. Eigenlijk precies dezelfde aanpak zoals bij schokdempers. Uit tests blijkt namelijk dat de levensduur van de nog ‘goede’ veer maximaal 15 procent meer bedraagt dan de veer die al gebroken is. Dit betekent simpelweg dat de ‘goede’ veer op korte termijn ook vervangen zal moeten worden. Dat is ook volstrekt logisch: de tweede veer heeft immers dezelfde belastingen doorstaan als de gebroken veer en zal ongeveer hetzelfde roestvormingspatroon tonen. Beide veren vervangen dus.
Weggedrag
Andere belangrijke redenen om de twee veren tegelijk te vervangen, is dat het monteren van slechts één nieuwe veer invloed heeft op het weggedrag van de auto. Een nieuwe veer heeft een andere veerkarakteristiek dan een veer die reeds gemonteerd is. De nieuwe veer is veel stugger, terwijl de veerweg van de oude door materiaalmoeheid geheel anders is. Hierdoor is het goed mogelijk dat de auto niet meer volledig recht staat. Bovendien heeft het gevolgen voor het voertuiggedrag: de auto heeft moeite met rechtuit rijden; bij heftig remmen trekt de auto scheef; en de auto wordt gevoeliger voor onder- en/of overstuur. Genoeg redenen om hoofdveren altijd per paar te vervangen.
Kwaliteit en levensduur
Hoofdverenfabrikant Suplex onderwerpt zijn veren regelmatig aan zware tests. Zo worden bij een levensduurtest gelijke veren in een testopstelling besproeid met een zoutoplossing om het corrosieproces op gang te brengen. Vervolgens worden de veren gelijk belast door meer dan 350.000 maal in- en uit te veren. Uit de resultaten van het Suplex-onderzoek blijkt dat de levensduur van gelijke hoofdveren ongeveer 11 procent van elkaar verschilt.
Suplex hoofdveren op kenteken bestel je hier of bij jouw vertrouwde grossier!
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.