Bandenservice schept een band

Vakgarage Straathof is gespecialiseerd in de verkoop en het onderhoud van zowel gebruikte als nieuwe auto’s. Bij dat onderhoud speelt de bandenservice een speciale rol. Het is een belangrijk contactmoment met de klant. Twee keer per jaar is de werkplaats helemaal ingericht op de bandenwissel.

artikel mijngrossier

Een goed contact met de klant is belangrijk. De laatste jaren wordt dat wel steeds lastiger, omdat auto’s erg betrouwbaar zijn en steeds minder onderhoud vergen. Een auto komt dus minder vaak in de garage, waardoor defecten vaak laat worden opgemerkt. Gelukkig raken steeds meer automobilisten doordrongen van de voordelen van winterbanden en daar speelt Vakgarage Straathof op in: “De verkoop van zomer- en winterbanden is goed voor de omzet”, stelt Mathé Straathof, die het bedrijf in 2005 samen met zijn broer Arjen overnam van hun vader. “En als klanten tweemaal per jaar langskomen voor de bandenwissel, dan heb je die banden toch tweemaal per jaar in handen. Als ze versleten zijn, kun je de klant adviseren en een offerte maken. Dan ziet hij dat hij voor de prijs echt niet naar een bandenhandel hoeft. Als de banden scheef slijten kun je daar ook op wijzen en overleggen of ze de auto willen laten uitlijnen. Verder is het natuurlijk een prima moment om even om de auto zelf heen te lopen en belangrijke zaken te checken, zoals de staat van de remschijven en -blokken, aandrijfhashoezen, schokdempers, de uitlaat en de remslangen. Kwestie van je ogen open houden.”

Clubhuis
Wanneer er bij de bandenwissel defecten of versleten banden worden gevonden, wordt er een vervolgafspraak gepland. Tijdens de bandenwisseldagen staat immers alles in het teken van de wissel zelf: “Twee maal per jaar richten we de werkplaats helemaal in op de bandenwissel. We werken dan met drie hefbruggen en zijn met vier man fulltime bezig met wielen wisselen, auto’s checken en vuile velgen schoonmaken. We doen dan elf auto’s per uur. De showroom is dan net een clubhuis, zo gezellig. Klanten komen vrienden tegen en zitten soms wel een uur te praten. En ze lopen vaak even door de showroom. Het komt geregeld voor dat ze een mooie auto zien en besluiten dat het tijd wordt voor een nieuwe. Je zag het ook weer op onze open dag. Het was druk en we hebben veel auto’s verkocht. Zien is kopen.” Hoewel Vakgarage Straathof veel werk maakt van de bandenservice, is het niet de core business: “Het is geen winstpakker, maar onderdeel van het totaalplaatje. Het is een goede service naar de klant, een mogelijkheid om een auto te controleren op defecten die werk opleveren. Het is tevens een goede tool om contact met klanten te houden en om nieuwe klanten te werven. Daarvoor maken we ook reclame langs de provinciale weg. Maar we moeten het vooral hebben van mond-tot-mond reclame.”

Bewust kwaliteit kiezen
Een klant binnen krijgen is één ding, een klant terug laten komen is iets anders. Dat doe je niet alleen door een goede sfeer, maar ook door het leveren van kwaliteit. Niet eenvoudig als je honderden auto’s van verschillende merken in je werkplaats krijgt: “Daarvoor heb je bekwame monteurs nodig. We geven onze monteurs dan ook ruim gelegenheid om trainingen te volgen, zodat ze bijblijven. Verder is goede documentatie belangrijk”, vind Mathé, die ook voordelen ziet in de enorme diversiteit aan automerken: “Je wordt op die manier niet merkblind, je krijgt een bredere kennis. Verder is het belangrijk dat je kwalitatief hoogwaardige onderdelen gebruikt. Daarvan is de levensduur gegarandeerd goed en de pasvorm klopt altijd, wat in de werkplaats veel tijd kan schelen. Bij een trekhaak van een B-merk zitten de gaten bijvoorbeeld niet altijd op de juiste plek. De extra aankoopwinst verlies je dan in de werkplaats. Dat schiet niet op. Wij betrekken onze onderdelen altijd via mijngrossier.nl. Dan weet je dat je A-merken krijgt en dat er een sterke organisatie achter staat, waarop je kunt terugvallen. Als je een accu monteert die na een jaar stuk gaat, kun je ze erop aanspreken. Bestel je hem via internet, dan is het jammer voor jou.”

All Season
Ook voor banden levert Vakgarage Straathof bij voorkeur A-merken: “als een klant persé wil, leveren we ook een B-merk, maar liever niet. Het brandstofverbruik wordt hoger, de geluidsproductie gaat omhoog, de wegligging is slechter en de remweg wordt een stuk langer. En veel bespaar je er niet mee, want de prijsstelling van de A-merken is tegenwoordig behoorlijk scherp. En laten we wel wezen, als je net het eigen risico van je verzekering hebt verhoogd om een lage premie te hebben, dan kies je toch geen band met een lange remweg.”, grijnst Mathé, die ook geen bedreiging in de nieuwe trend naar all-season banden ziet: “Je rijdt altijd met een compromis, je hebt nooit optimale grip en wegligging. We zien de verkoop ervan wel stijgen, maar het is alleen interessant voor mensen die heel weinig kilometers rijden. Wie veel rijdt, bespaart er niet mee, want je verslijt evenveel banden. ’s Winters slijten je zomerbanden immers niet, en ’s zomers je winterbanden niet. Voor de meeste mensen hebben all-season banden alleen maar nadelen. En wederom is het onze taak om dat helder en eerlijk aan de klant over te brengen.”

30-jarig jubileum
Het pand van Vakgarage Straathof is niet te missen als je op de A4 de afslag naar Nieuwe Wetering neemt. Het staat pal naast de snelweg op een riant terrein, dat een behoorlijke voorraad auto’s telt: “We hebben altijd meer dan 100 occasions op voorraad”, vertelt Mathé. “Daarnaast leveren we ook nieuwe auto’s. We zitten in een gebied met weinig officiële dealers. Klanten bestellen hun nieuwe auto dan liever bij ons dan bij een ver, onbekend bedrijf”, legt Mathé uit. “Ons bedrijf is dertig jaar geleden door mijn vader opgericht en heeft in de loop der jaren een uitstekende naam opgebouwd. Niet alleen omdat we kwaliteit leveren, maar ook omdat er altijd een goede sfeer hangt en we altijd een eerlijk verhaal hebben. Neem bijvoorbeeld aircoservice. Als je nooit iets aan een airco doet kan de pomp stuklopen. Of het systeem werkt op den duur gewoon niet meer. We doen daarom bij een beurt altijd een gratis aircocheck en bespreken de resultaten, met de voors en de tegens. We geven een eerlijk beeld, de klant beslist zelf of hij er wat aan laat doen. Je moet met de klant meedenken, niet voor hem denken. Dat wordt gewaardeerd, dat zag je op de open dag ter ere van ons 30-jarig jubileum. Er was enorm veel aanloop, het was reuze gezellig.”