Een homokinetische aandrijfas gaat in principe een heel autoleven mee. Toch is het een slijtagedeel. Soms volstaat het vervangen van een ashoes, in andere gevallen is het verstandig de complete aandrijfsas inclusief homokineet te vervangen. Bij deze klussen komen twee handige hulpjes goed van pas: een ashoezenspreider en een homokineet-verwijderaar.
Gemiddeld genomen zijn auto’s de laatste jaren steeds zwaarder geworden. En dat geldt niet alleen voor de grote automodellen. Daarnaast hebben moderne auto’s een enorm koppel, het liefst een lange veerweg, een forse wielbasis en zijn ze ook nog eens bijzonder wendbaar. Als al die eigenschappen ergens hoge eisen stellen, dan is het wel aan de aandrijfassen. Kijken we specifiek naar homokinetische koppelingen, dan kun je zeggen dat normale slijtage hier vrijwel verwaarloosbaar is. In principe kan een homokinetische aandrijfas dan ook gemakkelijk een heel autoleven mee. En toch weten we allemaal dat dit typische slijtagedelen zijn. Hier liggen twee belangrijke oorzaken aan ten grondslag. De eerste oorzaak is langdurige, extreme belasting. Dit treedt bijvoorbeeld op als de homokineet voortdurend aan de wielzijde een groot koppel te verwerken krijgt bij een grote verdraaiingshoek. Denk aan constant hard optrekken met maximale wieluitslag. De tweede oorzaak ligt bij de stofhoes. Scheurt die of raakt die anderszins beschadigd, dan kan het vet ongehinderd de homokineet verlaten, terwijl vuil en vocht zich een weg naar binnen banen. Dat dit funest is voor de levensduur van de homokineet, spreekt voor zich.
Bootgun BG-110
Als je nu een stofhoes wilt vervangen, zonder dat je de homokineet demonteert, kun je gebruik maken van een vernuftig stuk gereedschap: een pneumatische ashoezenspreider. Een goed voorbeeld hiervan is de Bootgun BG-110. Deze pneumatische spreider rekt de ashoes op, zodat deze over de koppeling geschoven kan worden, zonder gebruik van smeermiddelen of andere hulpstukken. Omdat het gereedschap door perslucht wordt bediend, is blokkeren op elke gewenste tussenstand mogelijk en wordt de flexibele ashoes moeiteloos en gelijkmatig geopend. Hierdoor is een ongecompliceerde plaatsing op de as mogelijk, zonder het gebruik van smeermiddel en het gezwoeg dat bij de ouderwetse plaatsingsmethode het geval was. Uiteraard bespaart gebruik van zo’n ashoezenspreider veel tijd.
Laser Z-4719
Mocht nu toch blijken dat de homokineet aan vervanging toe is, biedt een homokineet-verwijderaar soelaas. Een uitermate simpele, maar zeer praktische homokineet-verwijderaar is de Laser Z-4719. Deze universele werkplaatshulp verwijdert de homokinetische koppeling snel van de aandrijfas, zonder beschadiging van de koppeling. Hij kan simpel worden aangepast worden voor assen van verschillende dikten en lengtes. Tijdens het gebruik houd je de handen vrij voor het losmaken van de borgring. Gebruik van een homokineet-verwijderaar vermindert het risico van schade aan de transmissie. Doordat de as op z’n plaats blijft, verkort inzet van de homokineet-verwijderaar de (de-)montagetijd aanzienlijk.
Bekijk hieronder de video van de Laser Z- 4719: