We kennen de merknaam TRW vooral van remdelen, zoals de Superkits en de bijzondere Cotec-remblokken. Maar TRW doet veel meer. De fabrikant is al sinds jaar en dag een trendsetter in het ontwikkelen van complete veiligheidssystemen voor autoās. We werpen een blik naar voren.
Het is al lang duidelijk dat autoās niet alleen bij autofabrikanten worden ontworpen. Toeleveranciers dragen steeds meer bij, door zelf ideeĆ«n te ontwikkelen en uitgewerkte voorbeelden aan te bieden. Het is al veel langer een trend dat autofabrikanten steeds minder losse componenten monteren, maar vervangen door complete systemen, die modulair worden ingezet. Dit is deels ingegeven uit kostenoverwegingen, maar het heeft ook een technische reden. Een modulaire opbouw betekent dat steeds meer actieve en passieve systemen met elkaar moeten communiceren. En hier komen topfabrikanten als TRW om de hoek kijken. Alleen zij zijn in staat om verschillende losse componenten te produceren en optimaal te laten samenwerken, zodat er echt sprake is van een compleet systeem. De volgende stap is om deze complete systemen met elkaar te integreren. We kennen er een aantal die tot op zekere hoogte met elkaar samenwerken: ABS, ESP, airbags en adaptieve cruise controle. Maar TRW gaat in de ontwikkeling alvast een stapje verder.
Meer integratie
Slimmere autoās zijn veiligere autoās, zeggen ze bij TRW. Waar TRW momenteel hard aan werkt, is de integratie van meer passieve en actieve veiligheidssystemen. Er wordt enorm geĆÆnvesteerd in onderzoek, ontwikkeling en uitbreiding van actieve- en passieve veiligheidssensoren. Het doel is om deze te combineren en te integreren met rem-, stuur-, radar-, camera- en passagier/inzittendensystemen. Veel sensoren die nu nog individueel acteren, zijn ook zeer bruikbaar voor andere systemen, zodat de veiligheid verder verhoogd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan een directe koppeling van passieve veiligheidssystemen, zoals airbagsensoren en gordelspanners, aan actieve veiligheidselementen, zoals adaptieve cruise control en afstandsradarsensoren. Dit geheel zorgt dan voor een gecombineerde āPre-Crashā-functionaliteit, waarbij op basis van radar het elektronische stabiliteitssysteem en complete remsysteem ter voorkoming van een aanrijding kan worden ingezet.
Adaptieve systemen
TRW investeert momenteel veel op het gebied van passieve veiligheid. Een voorbeeld hiervan zijn adaptieve airbags, airbags in andere vormen, maten en verschijningen, en intelligentere gordeloplossingen voor zowel bestuurder en passagiers. Airbags rondom zijn de standaard, naast gordels die automatisch spannen en ontspannen. TRW voegt daar nu iets aan toe met een adaptieve gordelkrachtbegrenzer. Hoe werkt het? We kennen de spankrachtbegrenzer, die de klap in de gordel bij een aanrijding verzacht. Alleen houdt deze nog geen rekening met inzittenden van de meest uiteenlopende formaten en gewichten. Het adaptieve systeem van TRW wel. Het systeem is vergelijkbaar met de tweetraps airbag, die met meer of minder kracht opgeblazen wordt. Een sensor stelt vast of in de stoel een kleine, lichte of een grote, zware passagier zit. Een kleine, lichte passagier kan met minder spankracht tegengehouden worden dan een grote, zware passagier. De kleinst mogelijke spankracht geeft de minste kans op inwendig letsel.
Dakrandairbag
Ook op airbaggebied doet TRW van zich spreken. Je kunt met goed fatsoen eigenlijk geen auto meer lanceren zonder airbags rondom. Alleen bestuurder en passagier voorzien van airbags in het dashboard doet al wat armoedig aan. Ook in de dakrand verwachten we veiligheidskussens. TRW trekt dat nog een stapje verder en gaat de passagiersairbag uit het dashboard naar het dak verplaatsen. Als hoofd- of gordijnairbags in de dakrand kunnen, waarom dan ook niet een airbag langs de voorruit? Een voor de hand liggend voordeel is dat in het dashboard geen klapdeurtje meer nodig is voor die airbag. Dat geeft meer vrijheid in de uiterlijke modellering van dat dashboard. Aan passagierskant zou zo een apart tv-scherm mogelijk worden. Er komt zo ruimte vrij achter het dashboard, voor bijvoorbeeld een extra bergvak, of voor de airco, of voor nieuwe elektronica.
Camera en radar
Volgens TRW zullen in de nabije toekomst steeds meer intelligente cameramodules en radarapplicaties veiligheidstaken in de auto gaan overnemen. Video- en radarsensoren die hun data koppelen kunnen bestuurdersassistentiesystemen, zoals Lane Keeping, uitstekend ondersteunen. Bovendien kan het functioneren van de automatische noodrem bij hogere snelheden verbeteren en een aanrijding bij filerijden of in het stadsverkeer worden voorkomen. Systemen die automatisch remmen bij een dreigende botsing beginnen hun opmars van de topklasse naar meer betaalbare modellen. TRW koppelt deze aan een intelligente cruise control en kiest voor een 24 GHz-radar voor afstands- en snelheidmeting. De waarschuwingsfunctie van het systeem is heel waardevol, omdat deze aangeeft wanneer een obstakel met zodanige snelheid en afstand wordt genaderd dat remmen noodzaak wordt. Vervolgens komt de noodremassistent BAS in stelling, zodat meteen volle remkracht wordt gegeven als de bestuurder reageert op de waarschuwing. Doet hij dat niet, dan remt CMB zelf wat af. Lang niet met volle kracht, maar genoeg om in de laatste zes tot zeven meter vĆ³Ć³r de botsing nog 20 km/h snelheid af te bouwen. Dus letselrisico en schade belangrijk te verminderen.Ā
Noodzakelijke noodstop
De aanwezige radarfunctie koppelt TRW naar de cruise control. Tot 160 km/h is de cruise control zo intelligent dat hij afstand en snelheid aanpast bij voorliggers. Met de 24 GHz-radar is er tot 150 meter zicht op voorliggers. Dit systeem werkt beter dan een systeem met laserafstandsmeting. Dat kan met een veel korter zichtbereik niet dienen voor intelligente cruise control, en de laserkan last hebben van slecht weer (sneeuw, mist, zware regenval). TRW ziet haar systeem ook als een beveiliging in stad en file, omdat tot 20 km/h een automatische remingreep een aanrijding nog geheel kan voorkomen. In de praktijk zal het zo zijn dat wanneer de auto een mogelijke gevaarlijke situatie herkent, het systeem, afhankelijk van de situatie, drie stappen volgt. De bestuurder wordt eerst gewaarschuwd: lampjes gaan branden en het stuur of de stoel gaan trillen. Als de bestuurder nog niet op tijd reageert, zal het systeem assisteren: de stoel wordt rechtop gezet, gordels worden aangespannen, het remsysteem wordt voorbereid voor een remvertraging en zelfs airbagsensoren in paraatheid gebracht. Wanneer de bestuurder dan nog niet reageert, grijpt het systeem in met een noodstop en stuurassistentie.
Veiligheid en milieu
Meer veiligheid is bij de ontwikkeling van nieuwe producten systemen belangrijk, maar TRW verliest daarbij andere doelen niet uit het oog. Uiteraard streeft TRW bij de ontwikkeling van nieuwe systemen en producten ook naar een reductie van het brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke stoffen. TRW biedt een breed scala aan technologieĆ«n die hieraan tegemoet komen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een regeneratief remsysteem dat energie terugwint, elektrische stuurbekrachtiging (EPS / EPHS) en Driver Assist-systemen die een efficiĆ«nt rijgedrag bevorderen. Verder kunnen ook bandenspanningscontrolesystemen (direct en indirect),remsystemen met een verminderde weerstand en airbagmodules met een lager gewicht genoemd worden. We moeten niet gek opkijken als autoās binnenkort sensoren bevatten die de wrijvingscoĆ«fficiĆ«nt van een remblok meten. Voldoet deze niet aan de vooraf ingestelde waarden, omdat het bijvoorbeeld een inferieure kwaliteit remblokken betreft, dan zal de boordcomputer anders reageren. En dit heeft door de koppeling van gegevens direct effect zal hebben op de andere veiligheidssystemen in de auto.Ā
Toekomsttrend?
TRW stapt met een inklapbaar stuur in de trend naar kleine stadsautoās, al dan niet elektrisch aangedreven. Hoe ziet dat eruit? Eengemakkelijke instap is een belangrijk comfortelement, en reden om een auto wel of niet te willen hebben. Hoe kleiner de auto en dushet interieur, hoe lastiger een goede instap is te realiseren. Daarvoor bedacht TRW het inklapbare stuurwiel. Automatisch trekt het stuur zich terug in het dashboard bij contact-uit, en schuift het terug in programmeerbare originele positie bij contact-aan. TRW verwacht dat het inklap-stuurwiel goed combineert met elektrische aandrijving. Om zo ver mogelijk te komen op een acculading, is de gedachte, helpt het veel om een zo licht en klein mogelijke auto te maken. Als het stuur uit de weg kan is een compacter interieurontwerp mogelijk, voorziet TRW. De fabrikant denkt dat dit stuurwiel over vijf jaar productierijp zal zijn.