BMW 118 vol met airbag foutcodes, na uit- en inbouwen dashboard

Airbag

Om de verdamper van de airconditioning van de BMW 1-serie met bouwjaar 2007 te vervangen,wordt het complete dashboard uitgebouwd. Nadat alles weer in elkaar gezet is verschijnen echter foutcodes 93B3 en 93AB; startschakeling 1 en 2 frontairbag passagierskant foutief. De computer resetten lukt niet, de storing is hardnekkig permanent en de monteur neemt ook nog eens onnodige risico’s. 

De monteur begint met het meten van de weerstand vanaf de airbagregeleenheid naar de passagiersairbag zelf en meet 0,6 Ohm. Omdat de weerstand officieel rond de 6 Ohm hoort te zijn, vermoed de monteur dat de airbag defect is. Er wordt contact gelegd met de Automotive Techline om het probleem op te lossen.

Airbag weerstand meten

Deze vraagt allereerst aan de monteur of hij de weerstand met een multimeter fysiek heeft gemeten of dat het om uitgelezen data gaat. De monteur laat weten dat hij met een multimeter aan de slag is geweest en heeft gemeten met een loszittende stekker van de airbagregeleenheid. Dit is echter een risicovolle meting, omdat (in uiterste gevallen) de spanning die uit de multimeter komt de airbag af kan laten gaan.

De helpdesk adviseert om de meting veilig uit te laten voeren door het regelapparaat van de airbag door de weerstandswaarden in de meetwaarden uit te lezen. De 0,6 Ohm die de monteur gemeten heeft, komt doordat iedere stekker in een airbag ontsteek-circuit een kortsluitbrug heeft. Deze voorkomt dat de airbag af kan gaan als een van de stekkers losgemaakt wordt. De weerstandswaarde van het ontsteek-circuit is door deze kortsluitbrug altijd 0 Ohm als de stekker van de regeleenheid losgenomen wordt.

Omdat de storing na de werkzaamheden aan de verdamper is ontstaan, is de kans aannemelijk dat er ergens een draad klem zit of gebroken is. Als een draad klem zit, meet je in de meeste gevallen een lage weerstand. Als een draad gebroken is, zal er een hogere weerstand zijn.

Kortsluitbrug

De monteur gaat weer aan de slag en controleert de meetgegevens van de airbag controle unit en heeft 0,4 Ohm weerstand op weerstand zk1 en zk2 frontairbags. Als de stekkers van de passagiersairbag losgemaakt worden, stijgt de weerstand naar 9,9 Ohm. Om er zeker van te zijn dat er rondom de airbag niets misgaat, heeft de monteur nu ook het airbag-frame losgemaakt en geconcludeerd dat de bedrading in orde is en dus de airbag stuk moet zijn.

De TechLine koppelt terug dat het de gemeten waarde van de airbag zelf betreft als de tester met aangesloten stekker een weerstand van 0,4 Ohm aangeeft en met losgenomen stekker 9,9 Ohm weerstand aangeeft. Voordat de monteur een nieuwe airbag gaat bestellen, adviseert de helpdesk daarom om eerst te controleren of de kortsluitbrug in de airbag zelf nog goed op zijn plaats zit.

Het kan voorkomen dat de kortsluitbrug tijdens de montage van de stekker scheef gedrukt wordt waardoor kortsluiting ontstaat. De brug zorgt ervoor dat beide pennen van de airbag contact met elkaar maken als er geen stekker aanwezig is.

Dankzij de helpdesk is de monteur op de juiste manier de goede richting op gegaan tijdens het zoeken naar de oorzaak van deze storing. Hij vervangt de airbag-stekkers aan de passagierskant en het probleem is opgelost. De uitkomst van de diagnose is dat er iets mis ging met de stekkers en de kortsluitbrug in de airbag zelf.

basisinstelling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?