Een perfect werkend brandstoffilter is een basisvoorwaarde voor een goed functionerende motor. Het filter zorgt voor een maximale levensduur en een lager brandstofverbruik.
Om diesel- en benzinemotoren tegen vroegtijdige slijtage te beschermen en een optimale werking te garanderen, moet de brandstof ultrafijn gefilterd worden. Brandstoffilters van topkwaliteit staan hiervoor garant. De brandstoffilters van Bosch zorgen voor een gesmeerde wisselwerking tussen alle motorcomponenten, hoge prestaties en de bescherming van het hele systeem. Dit is de reden waarom de mijngrossier.nl een omvangrijk assortiment brandstoffilters van systeemen onderdelenleverancier Bosch levert.
Precisieonderdelen
Brandstoffilters filteren in eerste instantie vuil uit de brandstofleidingen en voorkomen zo startproblemen en gebrekkige motorprestaties. Vooral met de groei van het aantal injectiemotoren heeft de filtratie van brandstof aan betekenis gewonnen. De kleinste vuildeeltjes kunnen bij de huidige precisieonderdelen tot grote slijtage leiden. Vuildeeltjes zijn bijvoorbeeld harde partikels zoals zand, stof, roest- en slijtagedeeltjes. Maar ook zogenaamde zachte partikels, zoals natuurlijke fibers en plastic deeltjes uit het systeem zelf. Verder kunnen macromoleculaire componenten afkomstig uit de brandstofleidingen het filter verstoppen. De brandstoffilters van Bosch verhinderen onregelmatigheden in de brandstoftoevoer dankzij een geperfectioneerde filtertechnologie en een optimale poriegrootte van het filtermedium. Aangezien Bosch complete injectiesystemen ontwikkelt en produceert, zijn de brandstoffilters optimaal op de injectie-installatie afgestemd. Eersteklas materialen garanderen bovendien maximale bestendigheid tegen temperatuurschommelingen en agressieve brandstoffen.
Dieselfilters
De belangrijkste opdracht van brandstoffilters is het filteren van onzuiverheden. Dieselfilters hebben echter nog een extra taak: het verwijderen van water/condens uit de dieselbrandstof. Dit water leidt tot schade door corrosie en extra slijtage van de injectiepomp, omdat het water de viscositeit van de vloeistof verandert. In het brandstoffilter wordt het water, dat zwaarder is dan diesel, verzameld in een speciaal reservoir. Na de filtratie vloeit de lichtere diesel in het dieselfilter naar de uitgang toe. Dat het water op een goede manier gescheiden wordt, is van groot belang. Een betrouwbare waterafscheiding verhindert corrosieschade aan de motor en zijn componenten. Veel moderne dieselfilters van Bosch integreren filtratie, waterafscheiding, brandstofverwarming en -koeling in één enkele module. Speciale filtermedia zorgen voor een grote opslagcapaciteit en een zorgvuldige afscheiding van de fijnste partikels. De Bosch-filters zijn gegarandeerd drukstabiel, zelfs bij een zeer hoge injectiedruk.
Bosch filtert
Al meer dan 80 jaar Bosch tackelde ruim 80 jaar geleden met een metalen filter en een doek van katoen een belangrijk probleem toen auto’s nog een zeldzaamheid op straat waren: het filteren van de niet altijd zuivere brandstof van de tank naar de motor. Verstopte sproeiers van de carburateur bleken daarmee vergoed voorbij. Dit eerste brandstoffilter van Bosch moest nog regelmatig worden schoongemaakt. In 1932 verschenen nieuwe filtermedia zoals viltschijfjes. In 1936 gebruikte Bosch voor het eerst speciaal papier, een materiaal dat wegens zijn zeer goede reinigende werking ook nu nog in een verder ontwikkelde vorm algemeen wordt gebruikt. Tegenwoordig verwerkt Bosch jaarlijks ruim 7.000 ton speciaal geïmpregneerd, microporeus filterpapier dat een weg vindt naar meer dan 20 miljoen brandstoffilters.