Lewis Hamilton loopt verder uit op Vettel door zege in Singapore

Formule 1 Singapore

Met nog zeven races te gaan, was de spanning voor de Grand Prix van Singapore om te snijden. Zou Sebastian Vettel met zijn Ferrari zijn achterstand op Lewis Hamilton in zijn Mercedes weten te verkleinen? En zou Max Verstappen op dit circuit, dat de auto’s van Red Bull goed ligt, erin slagen zijn eerste poleposition te pakken?

Hamilton en Verstappen klasse apart

De kwalificatie op zaterdag kreeg in ieder geval een zinderend slot, toen Hamilton zijn 79e poleposition pakte met een ongekend snelle ronde van 1.36.015. De enige die daar enigszins bij in de buurt bleef, was Max Verstappen. Slechts drie tienden moest hij met zijn Red Bull toegeven op de superieure Mercedes van Hamilton, wat Max’ prestatie minstens zo indrukwekkend maakte. De tweede startrij voor zondag werd bezet door Vettel en Bottas, de derde door Räikkönen en Ricciardo.

Safety car

Op het smalle stratencircuit van Marina Bay is de safety car min of meer vaste prik en de Grand Prix van 2018 vormde hierop geen uitzondering. Ditmaal was het de Racing Point Force India van Esteban Ocon, die bij een inhaalactie buitenom door zijn teamgenoot Sergio Perez de vangrail in werd gedrukt, waardoor de race werd geneutraliseerd. Het was niet de eerste keer dat beide kemphanen in de roze bolides elkaar in de wielen reden. Lewis Hamilton was goed vertrokken vanaf poleposition. Verstappen had Vettel in de eerste bocht knap achter zich weten te houden, maar moest het in de eerste ronde toch afleggen tegen het motorvermogen van Vettels Ferrari. In die volgorde schoven de eerste drie ook aan achter de safety car, gevolgd door Bottas, Räikkönen en Ricciardo. Toen de safety car na vier ronden de baan weer vrijgaf, bleef dit zo tot ronde 15, toen het spel van de bandenstrategie door Ferrari werd geopend, met een ‘undercut’ van Sebastion Vettel.

Slimme pitsstop Verstappen

De Duitser, die zijn Hypersofts inruilde voor Ultrasofts, probeerde op die manier tijd te winnen op Hamilton en Verstappen die voor hem reden. Het Mercedes-team haalde Hamilton echter direct de volgende ronde binnen en monteerde Soft-banden onder zijn auto. Dit wees duidelijk op een één-stopstrategie terwijl Vettel dus op een zachtere compound reed. Een beslissend moment in de race was de pitsstop van Max Verstappen in de 18e ronde. Ook hij liet – net als Hamilton – de Soft-banden monteren en slaagde erin bij zijn terugkeer op de baan Vettel precies achter zich te houden door zijn lijn knap te verdedigen en laat te remmen. Verrassend genoeg bleek Vettel hierna met zijn zachtere Ultrasofts niet in staat om Verstappen te bedreigen. Sterker nog, de Nederlander reed bij hem weg. Extra bonuspunten voor Max: door de haperende software van zijn nieuwe Renault-motor moest hij al zijn rijkunsten inzetten om de pits überhaupt uit te rijden. Eerder was zijn motor hierdoor achter de safety car al bijna afgeslagen.

Spanning tot de finish

Hiermee was de meeste actie op de baan, waar het lastig inhalen is, wel achter de rug. Toch bleef de spanning tot de finishvlag voelbaar omdat de onderlinge verschillen in de top klein bleven. Zo klein zelfs, dat Hamilton bij het lappen van achterblijvers de Red Bull van Max bijna letterlijk onder zijn versnellingsbak kreeg. De volgorde vooraan bleef intact tot aan de finish, waarmee Hamilton goede zaken deed door zijn voorsprong in het klassement op Vettel te vergroten tot 40 punten. Dat verschil was op het podium ook duidelijk aan hun gezichten te zien, waar Verstappen alle reden tot lachen had na een zeer sterk weekend, ondanks alle technische hindernissen. Volgende race is de Grand Prix van Rusland op 30 september, op het circuit van Sochi.

Het Marina Bay-stratencicuit is een van de zwaarste voor de remmen

Nadat de Europese tour van de Formule 1 was afgesloten op Monza, streek het circus neer in Azië. Op het fraaie Marina Bay Street Circuit in Singapore werd van 14 t/m 16 september de 14e ronde van het Wereldkampioenschap van 2018 verreden.

Avondrace

Deze baan vormde in 2008 het decor van de eerste avond-GP met kunstlicht en de race van 2018 was de 800e Grand Prix ooit. Overdag zijn de wegen in dit havengebied normaal gevuld met druk verkeer. Het circuit is ontworpen door de Duitser Hermann Tilke en het werd in 2009 voor de eerste keer aangepast. In 2013 volgde een nieuwe wijziging, toen de chicane bij bocht 10 verdween. Een derde en laatste aanpassing volgde in 2015, met wijzigingen aan bocht 11, 12 en 13.

Snel stratencircuit

Vergeleken met andere stratencircuits, valt Marina Bay Street Circuit op door zijn lengte (5.065 meter ten opzichte van 3.337 meter in Monaco) en snelheden (de gemiddelde snelheid is 183 km/u, 14 km/u sneller dan in Monaco). Daarnaast zijn er diverse factoren op het circuit die invloed hebben op de grip op het asfalt, zoals afgesloten putdeksels en geverfde belijning. De hoge snelheid en het gebrek aan ruimte om af te koelen (het langste rechte stuk meet slechts 832 meter), maken dit circuit tot een van de zwaarste voor de remmen. Slijtage van het frictiemateriaal is slechts een van de aspecten die daarom voortdurend worden gemonitord via telemetrie. Volgens Brembo-technici, die de 21 circuits voor het Wereldkampioenschap F1 met elkaar vergeleken, behoort het Marina Bay Street Circuit hiermee tot een van de meest veeleisende circuits voor de remmen.

Remkrachten tijdens de Grand Prix

De 23 bochten op het circuit zorgen ervoor dat de coureurs hun remmen 15 keer per ronde moeten aanspreken, het hoogste aantal van alle races op de kalender. Van de andere 20 circuits komt alleen Monaca in de buurt, met 12 remzones per ronde. Op Bakoe, Boedapest en Abu Dhabi zijn dat er 11 en op de andere circuits nog minder. Een ander record is de tijd dat de coureur de remmen bedient: meer dan 22 seconden per ronde. Dit betekent dat er 23% van de race wordt geremd. Ter vergelijking: op Monza twee weken geleden werd er met de Formule 1-auto’s slechts zesmaal per ronde geremd, oftewel 12% van de race.

Formule 1 gif

Fysieke inspanning

De hoeveelheid energie die tijdens het remmen wordt opgewekt, is hoog: 255 kWh. Dit komt overeen met de hoeveelheid elektrische energie die tijdens de duur van de Grand Prix wordt verbruikt door 150 inwoners van Singapore. Door het bochtige karakter van het circuit blijft de piek in vertragingskrachten onder de 4,9 G en zelf onder 4 G bij bocht 6. Dit resulteert in een gemiddelde vertragingskracht per ronde van 3,9 G. Van start tot finish oefent elke coureur een kracht op het rempedaal uit van 110 ton. Met andere woorden: meer dan 1 ton gedurende elke minuut van de race. Deze fysieke inspanning is aanzienlijk, zeker gezien de hoge luchtvochtigheid die kenmerkend is voor deze race, net als de hoge luchttemperatuur.

Meest veeleisende remzones

Van de 15 remzones op het Marina Bay Street Circuit worden er drie door de Brembo-technici gekwalificeerd als zeer veeleisend voor de remmen, zes als gemiddeld en de overige zes als licht. De meest uitdagende remzone is die van Sheares Curve (bocht 1, vernoemd naar Benjamin Sheares, voormalig president van Singapore). Hier moeten de F1-bolides binnen 1,92 seconden en slechts 98 meter vertragen van 295 km/u tot 135 km/u. Op dit punt ondergaan de coureurs een vertraging van 4,8 G en zij trappen met een kracht van 141 kg op het rempedaal.

Pedaalkracht

Grote kracht (4,7 G) krijgen de rijders en de remsystemen ook te verduren bij Memorial Curve (bocht 7, die zijn naam dankt aan het nabijgelegen park dat werd aangelegd ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog). Hier vertragen de auto’s van 315 tot 127 km/u binnen 114 meter en 2,08 seconden, dankzij een kracht op het rempedaal van 144 kg. Iets minder uitdagend is het remmen voor bocht 14, want hier ligt de snelheid van de eenzitters onder de 300 km/u. Ze vertragen van 276 km/u tot 101 km/u binnen 106 meter, waarbij 4,8 G vrijkomt en een kracht van 144 kg wordt uitgeoefend op het rempedaal.

Brembo-erelijst

Tot de GP van 2018 werden 8 Grand Prix’ in Singapore gewonnen door een F1-auto met ten minste één Brembo-onderdeel aan boord. Met de zege van Hamilton van afgelopen zondag staat dat aantal nu op 9. In 6 van die gewonnen races was de winnaar gestart vanaf poleposition. Dankzij de indrukwekkende poleposition van Hamilton op zaterdag zijn dat er nu dus 7. Sebastian Vettel won hier tot nu toe viermaal: driemaal achtereen met Red Bull en in 2015 met Ferrari. Afgelopen zonddag moest hij echter zijn meerdere erkennen in Hamilton en Verstappen.

Reminformatie en animatie: Brembo.com

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?