De afgelopen maanden is er kwistig met zout gestrooid. In combinatie met lage temperaturen betekent dit extra aandacht voor de hoofdveren.
De afgelopen maanden zijn er bij veel autobedrijven twee tot driemaal zo veel veren vervangen als normaal. Deze trend zal nog wel even voortduren. De oorzaak is te wijten aan het koude winterweer van de afgelopen tijd. Hoofdveren breken nu eenmaal sneller bij temperaturen onder 0C°. Maar ook indirect hebben de winterse omstandigheden hun weerslag op de conditie van de hoofdveer: vocht, vuil, zout en zand vormen een schurende pasta die roest veroorzaakt en op termijn verwoestend werkt. Zodra de lak- en fosfaatlaag van een veer breekt, hebben vocht en vuil vrij spel. Met alle gevolgen van dien.
Visuele inspectie
Het advies luidt om hoofdveren bij elke inspectiebeurt, vooral in deze periode van het jaar, preventief te controleren. Let op dat de toestand van een veer vaak niet met het blote oog te beoordelen is. Pas na een grondige visuele inspectie, bij voorkeur met behulp van een spiegel om ook de onderste winding goed te kunnen controleren en waarbij de veer soms ook echt even schoongemaakt moet worden, komen defecten aan het licht.
Eerste montage
Bij een vervanging van hoofdveren is het om meerdere redenen van belang om voor topkwaliteit te kiezen. Mijngrossier.nl levert hoofdveren van Suplex. Deze veren voldoen aan de specificaties voor eerste montage. Hiermee wordt gegarandeerd dat de Suplex-veren met hun vaak gecompliceerde vormen volgens strenge eisen worden geproduceerd. Bijvoorbeeld door het gebruik van hooggelegeerde staalsoorten en bijzondere productiemethoden, zoals aparte kogelstraalmethoden, die de oppervlaktehardheid van de veer verhogen. Verder zijn alle Suplex-veren gepoedercoat, wat roestvorming tegengaat en een goede bescherming biedt tegen zand, water, zout en steenslag.