Dé dieseldokter

Joop Jacobs en zijn keurmeesters keuren, onderhouden en repareren auto’s aan de Charloisse Lagedijk in Rotterdam. Maar echt lol hebben ze pas wanneer ze auto’s tunen, motoren reviseren of wanneer ze problemen voor collega-bedrijven oplossen. Joop staat bekend als dé dieseldokter.

joop-jacobsJoop Jacobs is dé dieseldokter

Tunen gaat volgens Joop Jacobs al lang niet meer om snel rijden. Veel campers worden getuned om vlotter de bergen over te komen of om het brandstofverbruik wat te temperen en lesauto’s krijgen wat meer koppel, zodat ze minder snel bij het stoplicht afslaan. Jacobs & Gouw reviseert al meer dan zestig jaar motoren: boren, kotteren, kopvlakken en injectoren testen doen de mannen zelf. De kernactiviteit van het bedrijf is echter het vertroetelen van probleemkindjes, want de werkplaats is een verzamelpunt van ellende. De Mercedes-dealer komt langs met een AMG, omdat ‘ie geen idee heeft wat hij met een AMG aan moet die bij 200 km/u in de noodloop gaat. En een particulier komt langs met een Hymer campers. De auto krijgt geen lucht en heeft de turbopakkingen en spruitstukpakkingen naar binnen gezogen. Bij Joop gaat de AMG de vermogensbank op en de anderhalve meter lange luchtinlaatslang van de Hymer blijkt he-le-maal vol te zitten met beukennootjes. Joop: “Ik neem maximaal twee uren de tijd voor een diagnose. We gaan niet zomaar onderdelen vervangen, maar leven ons in het probleem en de oplossing in.”

diesel-techniek

“Doortrekken voorkomt ellende”

Joop is een dieseldokter. De laatste tijd heeft hij veel te maken met verstopte en vervuilde motorsystemen. Joop: “De vervanging van zwavel in diesel door additieven gaf aanvankelijk veel problemen, omdat dieselcomponenten niet bestand bleken tegen de schrale brandstof. Dat is opgelost, maar nu zien we problemen met de milieufilters, zoals volle DPF’s, die niet altijd meer regenereren.” Een incomplete regeneratie kan extreme gevolgen hebben. De extra ingespoten diesel komt voor een deel in het carter terecht en mengt zich met de steeds dunner wordende motorolie. Het oliepeil stijgt en op een gegeven moment zuigt de motor uit de carterventilatie olie aan. Joop: “Een motor die op hol slaat kun je niet afzetten. Wellicht kun je de motor laten afslaan door met de voet op de rem de koppeling te laten opkomen, maar die helderheid van geest moet je wel hebben. De meeste mensen schrikken zich wild van de brullende motor, vluchten in paniek de auto uit en wachten tot de motor is opgeblazen.” De grootste oorzaak is achterstallig onderhoud (vervuilde olie), maar volgens Joop zijn het DPF, het Nieuwe Rijden en de korte afstandjes (waardoor de motor niet op temperatuur komt) ook boosdoeners. “Af en toe even doortrekken in de tweede of derde versnelling voorkomt verzadiging en veel ellende.”

Opa Hack begon al in 1951

MB 190 SL new zk

MB 190 SL 2 zk

De dieseldokter is al heel lang lid van mijngrossier.nl. Joop: “De mannen van mijngrossier.nl rijden zich helemaal klem voor ons. Geweldig! Mijn grossier helpt ook om de juiste filter te leveren, omdat we wel eens twijfelen welke we precies moeten hebben. Het gaat mij om het gemak en de service; ik ben niet iemand die voor een kwartje prijsverschil naar een ander gaat.” Joop is de derde generatie dieselspecialist in zijn familie. Met het foto-album op tafel laat hij zien hoe opa Hack in 1951 begon met het reviseren van dieselmotoren: van heimachines en tractoren tot en met combines en bussen. De ouders van Joop (de dochter en schoonzoon van opa Hack), namen het bedrijf over en als derde generatie zet Joop het bedrijf voort met zijn zwager. Zo werd het Jacobs & Gouw. Inmiddels zijn de werknemers ook zo goed als familie. Joop: “De opa van Richard van der Meer kwam al bij mijn opa om zijn veertienjarige kleinzoon als monteur aan te bevelen. Richard werkt nog steeds bij ons. Gouden handjes.”

Gecrashte onderdelen vertellen horrorverhalen

Joop Jacobs kan boeiend vertellen en illustreert zijn horrorverhalen met een interessante verzameling kapotte zuigers, kleppen, kromme drijfstangen en andere gecrashte onderdelen. Op een aantal foto’s lijkt het of de verstuivers geasfalteerd zijn. Verstuiverlekkage. Om het koolas weg te halen heeft Joop hamer en beitel nodig. Joop is geen voorstander van de verstuivers zonder schroefdraad, omdat slechts één klein boutje de verstuiver – die met 1.500 bar het mengsel inspuit – moet tegenhouden. Bekend is dat het koperen afdichtringetje taps kan worden, waardoor lekkage ontstaat. Joop: “Het is aan de orde van de dag. Je vervangt het afdichtringetje en maakt de zitting met speciale freesjes schoon.” Vastgekoekte verstuivers worden met speciale trekkers en door ultrasoon trillen losgetrokken. Joop: “Soms breekt de injector doormidden, maar met speciale helicoils halen we alles eruit. Van vastzittende gloeibougies boren we de platina kern uit met gecentreerd speciaalgereedschap, zodat we de hele gloeibougie demonteren en het originele schroefdraad niet beschadigen. Je moet dat nooit met een boormachine uitboren, want die vliegt alle kanten op. Speciaalgereedschap is onmisbaar.”

joob-en-gauw-autobedrijf

Wordt Qualified Diesel Specialist met Easydiesel

Vervanging van injectoren of de opvoerpomp zijn interessante reparaties voor het garagebedrijf. EasyDiesel speelt hierop in met een uniek programma waarmee de garage in staat is de juiste diagnose te stellen en veel voorkomende dieselreparaties zelf uit te voeren. Het gevolg: meer klanten in de werkplaats en dus meer omzet. Na het succesvol afronden van het EasyDiesel trainingsprogramma door GMTO ontvangt de garage het predicaat ‘Quali ed Diesel Specialist’. Deze titel biedt vele voordelen, zoals een breed spectrum aan diesel ruilonderdelen tegen betaalbare prijzen, gereviseerd volgens de fabrieksvoorschriften van Bosch, Delphi, Denso en VDO. Maar ook het Test & Go-programma is een groot pluspunt: geen financiële risico’s bij onnodige vervangingen van injectoren. Wilt u Qualified Diesel Specialist worden? Vraag ernaar bij uw EasyDiesel grossier.

Er is nu ook de mogelijkheid om deze training met uw mijngrossier.nl-punten te boeken: ga naar training.

qualified-diesel-specialist