Door variabele geometrie toe te passen, kan de grootte van de doorlaat van het turbinehuis worden afgestemd op de maximale snelheid en trekkracht die de motor vraagt. Om het minder goed functioneren in het lage bereik van de motor te verhelpen, is het de bedoeling om een kleinere uitlaatgasdoorlaat te bereiken.
Hiervoor is het turbinehuis rondom voorzien van een aantal beweegbare vanen. Als de doorlaat tussen de vanen wordt verkleind, ontstaat alsnog een hoge uitlaatgasdruk. Ook belangrijk is dat de hoek kan worden veranderd door de vanen te verstellen. Zo komen de uitlaatgassen op het turbinewiel terecht. Als de vanen in een nagenoeg dichte positie staan, worden de uitlaatgassen op het uiteinde van de turbinevanen gericht. Hierdoor zal de turbo snel accelereren en een verhoogde turbodruk produceren, net als een turbo met een kleine uitlaatgasdoorlaat.
Wanneer de turbo vervolgens op druk komt, worden de vanen geopend. Dit remt de acceleratie van de turbo af. Als de vanen in de maximale open positie staan, is het alsof er geen variabele nozzle ring is gemonteerd. Het maximale toerental van de turbo wordt dan weer bepaald door de eigenlijke uitlaatgasdoorlaat van het turbinehuis van de turbo. Variabele turbo’s: alleen nieuw! Vanwege de complexe techniek van de variabele turbo kan deze niet op een professionele manier worden gereviseerd. Turbo’s Hoet levert daarom alleen fabrieksnieuwe, originele variabele (VNT) turbo’s. Zo kunnen wij een optimale kwaliteit waarborgen.