Geeft een auto defecten aan in het luchtveringsysteem? Controleer dan ook altijd het magneetventielblok, ook wel kleppenblok genoemd. Dit is misschien maar een klein onderdeel van het luchtveringsysteem, maar wel belangrijk. Zo kunnen symptomen die lijken op een lekkage in een luchtbalg, veroorzaakt worden door een defect in het kleppenblok. Hoe werkt het kleppenblok en hoe stelt u de juiste diagnose?
Wat doet het kleppenblok?
Het kleppenblok zorgt voor de verdeling van de perslucht. Bij een auto met luchtvering rondom en een drukreservoir bevat het kleppenblok 6 luchtaansluitingen:
- één voor de luchtvering compressor
- vier voor de luchtbalgen/veerpoten
- één voor het drukreservoir
Vervangt u het kleppenblok, houdt dan altijd de juiste aangegeven kleurcodering aan.
De ECU (Electronic Control Unit) stuurt de zes magneetventielen in het kleppenblok aan. Meestal worden de luchtveren gevuld via het drukreservoir en dus niet altijd direct vanuit de compressor. De compressor brengt eerst de lucht in het reservoir op druk tot 15 à 16 bar. Het reservoir gebruikt deze perslucht voor gecontroleerde drukopbouw en als buffer. Zo wordt de perslucht efficiënt gebruikt en draait de compressor zo kort mogelijk. Dit voorkomt oververhitting en zorgt voor een laag energieverbruik.
Defect kleppenblok óf luchtlekkage?
Magneetventielen in het kleppenblok worden soms plakkerig of raken geblokkeerd door kleine deeltjes in het systeem. Gaat bijvoorbeeld een verouderde compressor kapot, dan kan hierdoor ook het kleppenblok beschadigen. Door oververhitting blokkeren kleine metaaldeeltjes de magneetventielen en dit verstoort de luchtverdeling. U ziet: één of meerdere hoeken van het voertuig staat lager dan normaal. Dit ziet u echter ook bij een lekkende luchtveer. U kan de échte oorzaak gelukkig eenvoudig vaststellen. Verwissel hiervoor de betreffende luchtleiding in het kleppenblok met een andere leiding. Verplaatst het probleem zich naar een andere hoek, dan zit het defect in het kleppenblok. Blijft de verzakking aan dezelfde kant, dan is het inderdaad een luchtlekkage.
Defect kleppenblok óf defect overdrukventiel?
Het kleppenblok voorkomt ook overmatige luchtdruk. Indien nodig opent het magneetventiel richting de compressor zodat de druk via het overdrukventiel wordt afgelaten op de compressor. Blijft een voertuig op een bepaalde rijhoogte ‘op slot’ staan? Controleer dan altijd de werking van het overdrukventiel op de compressor voordat u het defect (wellicht ten onrechte) aan het kleppenblok wijt.
Defecte compressor of defect kleppenblok?
Slaat een compressor niet meer aan, dan is uw eerste gedachte wellicht een defecte compressor of een defect relais. Echter, kan het ook gewoon aan het kleppenblok liggen. De druksensor van de luchtvering zit namelijk in het kleppenblok, niet in de compressor. Werkt deze sensor niet meer goed, dan blijft het signaal voor het inschakelen van de compressor uit en bouwt deze dus geen druk meer op.
Voorkom defecten door vocht
Heeft de luchtdroger van de compressor geen capaciteit om vocht uit het systeem te houden? Dan kan het kleppenblok inwendig corroderen of kan het vocht in het kleppenblok bevriezen waardoor deze niet meer functioneert.
Controleer altijd het kleppenblok
Het is belangrijk om in gedachten te houden dat de luchtleiding van de compressor naar het kleppenblok normaal gesproken drukloos is als de compressor niet draait. Dit geeft de compressor een gemakkelijke opstart. Blijft deze luchtleiding om één van de bovengenoemde redenen onder druk staan, dan bouwt er bij iedere activatie van de compressor veel meer warmte op. Dit kan leiden tot een doorgebrande compressor. Daarom adviseren wij altijd om na vervanging van de compressor óók de werking van het kleppenblok te controleren!
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.