Nu er weer meer auto’s voorzien zijn van een distributieketting, zien we er ook weer meer op de brug. Mijngrossier.nl schiet te hulp met complete distributiekettingsets van Febi.
Ten opzichte van de distributieriem heeft de distributieketting veel minder frequent onderhoud nodig. Toch is de ketting ook aan slijtage onderhevig. Met name de geleiders en de spanners hebben het zwaar te verduren. De autofabrikanten stellen doorgaans geen vaste onderhoudsinterval voor de distributieketting vast. Een versleten distributie zal de monteur dus zelf moeten laten vaststellen. Bovendien is preventief onderhoud noodzakelijk. En vooral verstandig. Een versleten distributieketting kan immers breken of verspringen. Als dit bij een draaiende motor gebeurt, is de motorschade vaak niet te overzien. Let dus goed op eerste tekenen van slijtage. Een goede indicatie voor een versleten distributieketting of geleiders is licht gerammel en geratel aan de distributiezijde van de automotor. Afhankelijk van het gepleegde onderhoud kan ernstige slijtage al vanaf 100.000 tot 150.000 km optreden. Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en soms verspringen. Met name bij auto’s met een hoog vermogen en liefhebbersauto’s die veel kilometers maken (zoals de Volkswagen VR5 en VR6 en Mercedes-motoren) heeft de distributieketting veel te verduren. Check samen met de ketting ook de geleiders en spanners, en vervang deze door kwaliteitsproducten met een OE-specificatie, zoals die van Febi.
Febi
Mijngrossier.nl levert ruim 100 kettingsets van Febi Bilstein voor BMW, MINI, Mercedes, Smart, Volkswagen, Seat, Skoda, Renault, Opel en Saab. De sets bevatten alle aan slijtage onderhevige onderdelen voor een hoogwaardige reparatie van de kettingdistributie. Febi gebruikt in haar sets onder meer de originele OE-distributiekettingen van IWIS. Als marktleider op het gebied van distributiekettingen staat IWIS borg voor producten van topkwaliteit. Alleen het vervangen van alle onderdelen in deze Febi-set, garandeert een lange levensduur van de motor. Febi Bilstein geeft op zijn kettingen een kwaliteitsgarantie van 5 jaar of 100.000 km (bij gebruik van de door fabrikant voorgeschreven motoroliën en montagevoorschriften).
Waarom zijn er nu opeens weer veel motoren met een distributieketting?
Tot voor kort heeft in veel automotoren de distributieketting plaats moeten maken voor de distributieriem. Fabrikanten van automotoren kozen voor de distributieriem, omdat deze goedkoper, compacter en geluidlozer is. Er blijkt echter weer toekomst voor de ketting. Denk alleen maar aan Neerlands populairste kleintjes. De Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroën C1, Suzuki Swift, Nissan Micra, Opel Astra en Fiat Panda zijn van een distributieketting voorzien. De grote krachten in de motor, denk aan common rail en hogere compressieverhoudingen, stellen hogere eisen aan de primaire distributie. Door gebruik te maken van een distributieketting in plaats van een riem, worden deze krachten beter verdragen en verwerkt. Bovendien wordt er in het motorcompartiment ruimte bespaard om meer plaats te bieden voor secundaire componenten. Daarnaast biedt de distributieketting, zeker kostentechnisch, meer voordelen. Ten opzichte van de distributieriem heeft de distributieketting veel minder frequent onderhoud nodig.