Draadbreuk zorgt (weer) voor problemen

ATC 207

In de case van vorige week leidde een draadbreuk tot problemen met het roetfilter van een Volkswagen Transporter. Deze week houdt de motor van de Peugeot 207 1.6-liter diesel met motorcode 9HV uit 2009 in. Na een aantal controles, roept het autobedrijf de hulp in van de Automotive Techline. 

Gegevens voertuig in dit artikel:

Merk: Peugeot
Model: 207
Type: 1.6 HDIF 16V-66KW WC9HVC
Bouwjaar: 2009
Brandstof: Diesel
Motorcode: 9HV
Motormanagement: Bosch EDC16C34
Foutcode: P0190 – Raildruk

De monteur heeft al het een en ander aan de auto gemeten en getest. Hij leest het geheugen van het motormanagement uit en constateert foutcode P0190, die naar de raildruk van het brandstofinspuitsysteem verwijst.

Ook heeft hij met een scope de aansturing van de raildruk-regelaar gemeten. Tijdens de meting lijkt het volgens de monteur of de spanning af en toe wegvalt. De monteur stuurt hiervan een video-opname via Whatsapp naar de helpdesk zodat er meegekeken kan worden

Spanningsval

De spanning is afkomstig vanaf een relais in de zekeringkast (BSM). De Automotive Techline adviseert om te meten of de spanningsval op zekering nummer 21 dezelfde is als die van de eerdere meting. De monteur controleert de spanning over de zekering en bevestigt dat het om dezelfde spanningsval gaat.

Vervolgens wordt de voeding van de BSM gecontroleerd en die blijkt in orde te zijn. Als test maakt de monteur een omleiding met een extra plus naar de raildruk-regelaar waarop de spanningsval verdwenen is. Hieruit kan de conclusie worden getrokken dat de BSM defect is en vernieuwd moet worden. Na montage van de nieuwe BSM is het probleem opgelost.

Deze case maakt duidelijk hoe snel je met een paar gerichte metingen een snelle en goede diagnose kunt stellen.

basisinstelling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?