Slagmoersleutels die op een accu werken worden steeds beter. Feitelijk doen ze nog nauwelijks onder voor een luchttol. Om dat te bewijzen leggen we er een neer bij een Wegenwacht. Hij probeert hem uit in zijn dagelijkse praktijk. Een tweede exemplaar gaat naar Volkswagen/Seat dealer Thur in Genderen (NB). Daar zou het apparaat kunnen zorgen voor minder elektriciteitsdraden en persluchtslangen.
Eerst de feiten op een rijtje. De Hazet slagschroevendraaier 9212 N-1/4 werkt met een Li-ion accupakket van 18 Volt. Volgens Hazet is, na een volledige oplaadbeurt, zelfs een maximale spanning van 20 Volt mogelijk. Voor een lange levensduur adviseert Hazet het apparaat altijd met een ladingstoestand van tussen de 50% en 80% te bewaren. De tol heeft een 1/2” aansluiting voor de doppen. Het maximale aanzetmoment is 540 Nm, voor losdraaien staat 525 Nm ter beschikking. Het maximum toerental is 1.650 r/min.
We beginnen met de mening van Wegenwacht Erik van der Zwan, hij is al 12 jaar werkzaam als Wegenwacht. Daarvan heeft hij de eerste twee jaar uitsluitend gewerkt vanuit zijn gele Volkswagen Touran. Sinds tien jaar rijdt hij echter ook, van begin april tot eind september, op één van de acht motorfietsen die de Wegenwacht heeft. Die worden ingezet in stedelijke gebieden zoals Den Haag, Amsterdam en Eindhoven. Erik kan dus goed een vergelijking maken tussen de luchttol in zijn Touran en de Hazet tol die hij nu tijdelijk op de motorfiets meeneemt.
Hulp inroepen
Wie denkt dat een Wegenwacht op een motorfiets minder pechgevallen kan oplossen dan een collega met een auto heeft het mis. “Ik kan met het gereedschap dat ik op de motor mee heb in principe alles doen. Het komt maar sporadisch voor dat ik hulp moet inroepen. Zo had ik laatst een camper met een 24 Volts installatie. Daarvan waren beide accu’s leeg. Dan kan ik, ondanks de extra 12 Volt AGM accu die ik bij me heb, niets doen” legt Erik uit.
Links: De aangepaste Renault krik kan met de Hazet slagmoersleutel worden bediend.
Rechts: Het loshalen van wielbouten en moeren gaat met de tol veel sneller dan met de hand.
Bewuste keuze
Volgens Erik is het inzetten van motoren in 1984 een bewuste keus van de Wegenwacht geweest. “Een motorfiets is in de stad veel handiger dan een auto. Je hebt meer wendbaarheid en kunt er ook makkelijk parkeergarages mee in. Ook daar hebben mensen regelmatig hulp van ons nodig. Om even naar onderwerp wielen en banden te gaan, per dag wisselt de Wegenwacht tussen de 1.000 en 1.200 wielen. In mijn auto heb ik een compressor voor de luchtkrik en de luchttol. Op de motor mis ik dat allemaal. Vandaar dat ik ook blij ben dat ik de elektrische moeraanzetter kan uitproberen.”
Renault krik
Bij de Wegenwacht zijn ze van huis uit inventief. Dat merken we als Erik een wiel gaat wisselen met de Hazet slagmoersleutel. “Normaal gesproken moet ik de krik met de hand omhoog draaien. Zolang die nog laag staat, kan ik geen hele slag met de slinger maken en loop ik het risico met de knokkels van mijn handen op straat te komen. Met behulp van de Hazet tol kan ik de krik bedienen. Dat is overigens een, voor gebruik op de motorfiets omgebouwde, Renault krik. Het werken met een elektrische tol is niet alleen fysiek minder belastend, maar je bent ook sneller klaar. Daar profiteert het Wegenwachtlid
van”.
Over de kracht van dit stuk Hazet gereedschap is Erik duidelijk. Hij is krachtiger dan de luchttol in mijn auto, want die is afhankelijk van de hoeveelheid lucht die ik ter beschikking heb.” Maar hoe staat het met de accu? Neemt Erik alle twee de meegeleverde accu’s mee? Dat is volgens hem niet nodig, met één accu kan hij zijn hele dienst draaien.
Van de Wegenwacht gaan we naar autobedrijf Thur. Die vinden het apparaat super. Technisch expert Twan Verhulst zegt: “We hebben er van negen auto’s de wielen mee gewisseld. Dat zijn in totaal 180 moeren. De schroeftol kreeg ook de moeren die muurvast zaten makkelijk los. Aan het eind van de sessie bleek de accu nog voor 50% vol te zijn.”
De Hazet slagmoersleutel heeft al een vaste plek in de motorfiets van Erik gekregen.
Makkelijker werken
Toch wordt er één praktisch bezwaar gevonden. “Als ik de laatste wielmoer losdraai, laat ik normaal gesproken de luchttol aan zijn slang op de grond zakken, zodat ik met twee handen het wiel kan loshalen. De elektrische tol heeft die mogelijkheid niet en hem op de grond laten vallen lijkt mij geen optie” zegt Twan. De monteurs bij Thur hebben de indruk dat de Hazet elektrische tol zwaarder is dan hun eigen luchttol. Dat blijkt mee te vallen. Volgens hun eigen weegschaal is het elektrische exemplaar maar 300 gram zwaarder. Waarschijnlijk ligt de oorzaak van het ‘zware gevoel’ in het feit dat de gewichtverdeling anders is. Een luchttol is van boven zwaar. De elektrische heeft, door zijn accu, juist het meeste gewicht aan de onderkant. Gezien het valrisico in de werkplaats en daardoor de kans op schade aan het apparaat, geniet de robuuste luchttol vooralsnog de voorkeur. Eén ding is wel zeker, voor de servicewagen is de Hazet schroeftol uitermate geschikt. Voor de monteur is het makkelijker werken en, net als bij de Wegenwacht, is de klant sneller geholpen!