Bij een elektrische KIA Soul uit 2015 met iets meer dan 70.000 kilometer op de teller komt bij het autobedrijf met de foutcode P0C73 – ‘aansturing inverter koelmiddelpomp A foutief’. Na een aantal basiscontroles blijkt dat de koelvloeistofpomp met de universele diagnosetester via de functie ‘koelsysteem ontluchten’ wordt aangestuurd. De pomp doet het dus niet. De multimeter geeft daarnaast aan dat de pomp slechts 0,5 volt spanning krijgt. Wat gaat hier mis?
Spanning op de pomp
Omdat het autobedrijf geen technische informatie van de Soul heeft, neemt de monteur contact op met Automotive Techline. Hij vraagt de helpdeskmedewerker om de stroomloopschema’s, zodat hij de elektrische koelvloeistofpompen en zekeringen kan lokaliseren en de pinbezetting kan inzien.
De technisch specialist gaat achter de documentatie aan, maar weet al te melden dat de koelvloeistofpomp van de KIA met een duty cycle aangestuurd wordt.
Op de vraag van de monteur of hij een spanning rechtstreeks op de aansluiting van de pomp mag zetten, zodat hij kan controleren of de pomp het dan wel doet, antwoordt de technische specialist bevestigend. Als de monteur vervolgens rechtstreeks spanning op de pomp zet, doet de pomp het echter nog steeds niet. Hieruit kan worden opgemaakt dat de pomp defect is en vervangen moet worden.
Twee afzonderlijke koelsystemen
De helpdesk merkt hierbij op dat de monteur rekening moet houden met in welk koelcircuit het onderdeel geplaatst is als de pomp vervangen wordt. De KIA Soul heeft namelijk twee afzonderlijke koelsystemen. Het ene koelsysteem zorgt voor de koeling van elektronische componenten, het andere systeem voor de koeling en verwarming van het interieur.
De monteur bestelt en monteert de juiste koelvloeistofpomp, wist de foutcode en de KIA Soul doet het weer als vanouds!
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.