Ferrari had afgelopen weekend een primeur in de Grand Prix van Mexico. De Scuderia maakte op het Autodromo Hermanos Rodriguez als eerste team gebruik van een nieuwe generatie remschijven met maar liefst 1.400 koelgaatjes, een niet eerder vertoond aantal.
Het circuit in Mexico-Stad ligt ruim 2.200 meter boven zeeniveau en was daardoor een perfecte locatie om de nieuwe remschijven te testen, aangezien daar vanwege de ijle lucht het koelen van de remmen en motor lastiger is dan op zeeniveau. De nieuwe remschijven van Brembo, waarmee Ferrari in Mexico reed, zijn vanaf volgend jaar beschikbaar voor alle klanten van de remsysteemfabrikant.
Het aantal koelgaatjes op de remschijven is de afgelopen twee decennia hard gegroeid. Twintig jaar geleden bevonden zich rond het middelpunt van de remschijf nog minder dan dertig grotere gaten voor de koeling. Pas een jaar of vijf geleden liet de techniek het toe dat de grens van honderd gaatjes werd doorbroken. Twee jaar terug kwam Brembo zelfs tot 1.200 gaatjes, wat op dat moment als de limiet werd gezien.
“De koelingspatronen die we soms nog krijgen voorgesteld zijn best goed, maar ze houden geen rekening met de weerstand van de remschijf en de slijtage”, zei Brembo’s F1-manager Andrea Algeri destijds tegen Motorsport.com. “De teams willen veel gaatjes, maar ook een slijtage van slechts 0,5 millimeter. Zo’n remschijf zou echter alleen in de eerste vrije training goede resultaten opleveren, daarna is ie al aan vervanging toe. Het zou dus de maximale leeftijd van de remschijf beperken.” Dankzij de nieuwste technieken heeft Brembo de 1.200 gaatjes toch kunnen vergroten tot 1.400 stuks, verdeeld over zeven verschillende rijen.
Bron en afbeeldingen: motorsport.com
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.