‘Een turbo moet fluiten’. Dit was bij de eerdere generatie turbo’s zeker het geval. Echter, is de turbo door alle evoluties bij de moderne motoren praktisch niet meer te horen. Een fluitende turbo is nu juist een teken dat u alert moet zijn op mogelijke storingen. Hoe zit dit precies? We lopen de essentiële punten met u door.
Niet gelijk reden tot paniek
Een fluitende turbo is niet áltijd een teken dat er iets mis is. Koud kan een turbo iets meer geluid maken dan warm. Pas als het geluid heftiger wordt en/of constant aanwezig is, moet u hier alert op zijn om schade te voorkomen. Welke schade, is afhankelijk van het soort geluid en de oorzaak. We beginnen met de meest voorkomende oorzaak voor het fluiten.
Olie in het carterontluchtingssysteem
Op de meeste motoren is de carterventilatie aangesloten op de luchtaanvoerbuis tussen het luchtfilter en de turbo. Hierdoor zuigt de turbo altijd vette dampen aan. In principe is dit geen probleem, maar als de dampen veel olie bevatten, kan de turbo gaan fluiten.
De oorzaken hiervan:
- Een slecht algemene motorconditie.
- Een te hoog oliepeil. Is de olie boven het maximum gevuld, dan wordt dit er via de carterventilatie uitgegooid. Zit er olie in het luchtafvoersysteem? Controleer dan ook altijd of het voor de turbo net zo nat is als na de turbo. In dat geval is het vrij zeker dat de olie uit het carterventilatiesysteem komt. De verklaring is simpel: olie gaat nooit tegen de stroom in. Lekt de turbo olie, dan komt dit dus nooit in de luchtafvoerbuis voor de turbo terecht.
Maak dus niet alleen het luchtsysteem schoon, maar achterhaal ook de oorzaak. Teveel olie in het luchtsysteem heeft namelijk nare gevolgen als het met de lucht mee in de motor gaat.
Metaal op metaal door gebrekkige smering
Metaal-op-metaalcontact zorgt voor een schrapend, beetje fluitend geluid. Is dit alleen te horen als u de turbo belast (bij het gasgeven) dan kan de oorzaak liggen bij het schrapen van het compressorwiel tegen het compressorhuis door een gebrek aan smering. Dit is nét zo ernstig als het klinkt, uiteindelijk leidt dit tot een totaal defecte turbo.
Scheur in luchtleiding
Varieert het fluitende geluid in hoogte samen met het toerental of de druk? Zoek dan de oorzaak in de luchtstroom, bijvoorbeeld door een scheur in een luchtleiding. Stroomt de lucht door een kleine opening, dan veroorzaakt dat een fluitend geluid. Vaak gaat dit gepaard met fouten in luchtmassametingen en turbodruk.
Beschadigd compressorwiel
Een beschadiging van het compressorwiel zorgt bij hoge toerentallen voor een werveling met een fluitende toon tot gevolg. Laat een bestuurder hier niet te lang mee doorrijden. Door de onbalans die hierdoor ontstaat en het risico dat er delen van het compressorwiel afbreken, raakt de turbo namelijk onherstelbaar defect. De oorzaak voor een beschadigd compressorwiel is meestal inslag van een vreemd deel. Zoek dus altijd nog verder naar wat er precies is gebeurd.
Te hoge uitlaatgas tegendruk
Is het geluid fluitend of gierend? Check dan of er uitlaatgaslekkage is rondom de VNT-hevel, veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst. Dit gaat vaak samen met uitlaatgasstank in het interieur van de auto en turbodrukproblemen.
Vervuild EGR-systeem
Verandert het fluitende of gierende geluid met het toerental? Dan kan de oorzaak ook liggen bij een vervuild EGR-systeem, bijvoorbeeld doordat een klep in de EGR niet goed sluit. Een niet goed sluitende EGR veroorzaakt luchtstromen op niet gewenste momenten. Dit gaat samen met turbodrukproblemen.
Lekkage langs pakkingen
Tot slot kan een fluitend of gierend geluid, dat verandert met het toerental, ook worden veroorzaakt door lekkage langs pakkingen. Net als bij een scheur in een leiding, ontstaat het fluitende geluid als de luchtstroom door een kleine opening stroomt. Is de opening wat groter, dan is het geluid wat zwaarder en is het meer ‘gieren’.
Een vastzittende turbo fluit niet (meer)
Wat als een turbo niet fluit? Is hij dan per definitie níet defect? Helaas, zo simpel is het niet. Zolang de turbo nog op toeren draait, kan deze fluiten. Een compleet defecte of vastzittende turbo geeft zeker problemen, maar is toch aardig uitgefloten. Dat voorkomt u met bovenstaande tips.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.