De zevende race in de Grand Prix voor dit jaar werd gehouden op het Gilles-Villeneuve circuit in Canada. Volgens de experts van Brembo was deze Formule 1 race het meest uitdagend tot nu toe voor de remmen.
Gekenmerkt door rechte stukken afgewisseld met chicanes en haarspeldbochten, is dit een van de zwaarste testbanken voor de remsystemen, die hier gewoonlijk met een lage aerodynamische belasting optreden. De rempunten, allemaal hard en zeer dicht bij elkaar, veroorzaken stijgende werkende temperaturen van de schijven en pads, die niet genoeg tijd hebben om af te koelen op de rechte stukken. Een ander probleem voor de remsystemen is de tail wind. Als het van achter duwt, wordt de rechte lijnsnelheid verhoogd, waardoor de remmen nog meer krijgen te verduren.
Volgens Brembo technici, die de 20 tracks in het wereldkampioenschap op een schaal van 1 tot 10 classificeerde, valt Circuit Gilles-Villeneuve in de categorie van zeer veeleisende schakelingen voor de remmen. De Canadese track verdiende een 10 op de moeilijkheidsindex, circuits met dezelfde score zijn Abu Dhabi, Mexico City en Singapore.
Remfacts in beeld
Brembo heeft de ‘remfacts’ van de Grand Prix van Canada in beeld gebracht.