Fris uiterlijk doet wonderen

Heldere mist- en koplampen smoelen beter dan vergeelde exemplaren. Een vervanging levert een tevreden klant op en werkt positief op de occasionvoorraad.

TYC

Verlichtingsdelen bepalen in grote mate de indruk die men van een auto heeft. Dat geldt voor achterlichten en knipperlichten, maar vooral voor koplampen en mistlampen. Vergeelde en vaal geworden lampen geven een auto een versleten en verouderde indruk. Daarom voorzien de autofabrikanten nieuwe modellen uitsluitend van heldere lenzen: de facetlenzen van weleer zien er ouderwets en sullig uit. Tegelijkertijd wordt elke degradatie van deze facetlenzen nu goed zichtbaar. Daarnaast bieden nieuwe, vaak geüpgrade lampen ook voor occasions een uitkomst. Auto’s die voorzien zijn van nieuwe lampen verkopen aantoonbaar veel sneller. Een investering van bijvoorbeeld € 500 wordt natuurlijk zeer aantrekkelijk als de auto hierdoor weken eerder verkocht wordt.

Verkleuren

Waarom verkleuren lamplenzen eigenlijk? Er is sprake van twee soorten degradatie: een verandering aan het oppervlak van een lens en een verandering aan het gehele materiaal, dus door en door. Dit laatste komt het meest voor. De verkleuringen vinden vrijwel uitsluitend plaats bij kunststof lenzen. Kunststof koplamplenzen moeten bestand zijn tegen hoge inslag en zijn daarom nagenoeg altijd gemaakt van polycarbonaat. Dit materiaal is zeer slagvast, transparant en goed bestand tegen temperatuurwisselingen. Een nadeel is echter dat polycarbonaat slecht bestand is tegen UV en chemicaliën. Daarom worden deze lenzen voorzien van een beschermende coating. Vanzelfsprekend aan de buitenkant, maar soms ook aan de binnenkant om aantasting van binnenuit van de UV-stralen van halogeenlampen te voorkomen. Een goede tip is dan ook om altijd koplampen met een UV-filter te monteren. Naast verkleuringen kunnen chemicaliën en UV-inwerking zogenaamde crazes veroorzaken: veel haarscheurtjes dicht bij elkaar.

Chemicaliën

Oppervlaktebeschadigingen van lamplenzen zijn eveneens vaak het gevolg van blootstelling aan chemicaliën of mechanische  belastingen. Denk daarbij aan schoonmaakmiddelen of de bekende schuursponzen die gebruikt worden om insecten te verwijderen. De eerder genoemde UV-coating raakt hierdoor beschadigd. Een vlekkerig oppervlak is het gevolg. Behalve op polycarbonaatlenzen komt verkleuring ook voor op lenzen van ander materiaal. Signaleringslampen (achterlichten en knipperlichten) hebben meestal een lens van PMMA, een materiaal op basis van acrylaat, wat nog gevoeliger is voor UV-straling en chemische stoffen. Op achterlichten verschijnen verkleuringen als een witte uitslag op de rode lens.

TYC en UV-bescherming

Verkleuring van lamplenzen wordt voorkomen door toepassing van beschermende coatings, vergelijkbaar met UV-filters op zonnebrillen. De toepassing en specificaties op originele delen zijn echter afhankelijk van de voorschriften en de budgetten van de autofabrikanten. Vaak wordt hier uit kostenoverwegingen op bespaard. Mijngrossier.nl levert verlichtingsdelen van topleverancier TYC. Om een constante productkwaliteit te leveren, voorziet TYC alle lampen van een speciale UV-bescherming, ongeacht of de autofabrikant dit heeft voorgeschreven of niet. Hierdoor wordt de levensduur van vele lampen aanzienlijk verlengd. Let op: omdat coating cruciaal is voor de bescherming van een lamplens is het gebruik van zogenaamde polijstmiddelen slechts een tijdelijk lapmiddel. Binnen korte tijd zal de klacht terugkeren en vaak ernstiger dan voorheen. Het polijsten van kunststof lenzen wordt daarom sterk afgeraden.

Intense straling

Naast UV-bescherming is ook de positie en oriëntatie van de lamp een belangrijke factor met betrekking tot verkleuring. Een horizontaal liggende lens met daarachter een reflector vangt nu eenmaal een intensere straling dan een verticale lens zonder spiegelende achtergrond. Dit is de reden waarom verkleuringen meestal bij bepaalde automodellen voorkomen. Bekende gevallen zijn de Ford Focus, Toyota Yaris, vele modellen van Hyundai en Kia, de zijknipperlichten van BMW of de achterlichten van Volvo 850/V70 I.

Check na zes jaar

Hoewel verkleuringen en oppervlaktebeschadigingen van de lenzen geen (onacceptabele) gevolgen hebben voor de lichtopbrengst en het lichtbeeld, is de indruk die de auto op een potentiele koper maakt des te groter. Ook na een eenzijdige vervanging, na een schadegeval bijvoorbeeld, blijkt hoeveel de andere lamp verkleurt is. In dit soort gevallen is een eigenaar snel overtuigd om de auto een frisser aangezicht te geven. Het is verstandig om auto’s vanaf circa 6 jaar te controleren op verkleurde lenzen en deze aan beide zijden te vervangen voor nieuwe exemplaren.

Upgrades

Het kan in dit geval ook interessant zijn om te kijken naar beschikbare upgrades. Bijvoorbeeld om koplampen van het sportieve of nieuwste model te installeren of de oranje knipperlichten te vervangen voor witte versies. Deze lampen zijn gelijk aan de meest recente af-fabriek geleverde modellen en zijn dus geenszins vergelijkbaar met de lampen die in de aftermarket tuning worden aangeboden. In sommige gevallen kan men zelfs zonder verdere aanpassingen aan de auto overschakelen van facetlampen naar heldere exemplaren (Mercedes-Benz C-Klasse W203 of A-Classe W168). Ook blijft upgrading interessant in geval van schade, zoals bij steenslaggevoelige mistlampen. Een mooi voorbeeld hiervan is de Ford Mondeo 2007-2010.