In de rubriek ‘Gewoon bij Mijngrossier’ lichten we een item uit waarvan u wellicht niet weet dat dit gewoon bij Mijngrossier verkrijgbaar is. Deze week brengen we graag de gaspedalen onder de aandacht.
In veel moderne auto’s is het gaspedaal een elektrisch component en niet meer mechanisch via een stang of kabel verbonden. Een sensor meet de stand van het gaspedaal en geeft vervolgens de gegevens door aan het motormanagementsysteem. Een extra voordeel hiervan is dat de gemeten parameters ook de koppeling en aandrijflijn sparen en zo de CO2-uitstoot verminderen. gaspedalen
Hoe werkt de gaspedaalsensor?
In motorvoertuigen gebruikt men steeds vaker een contactloze sensor gebaseerd op een inductief principe. Deze sensor bestaat uit een stator (met een bekrachtigingsspoel, ontvangstspoelen en analyse-elektronica) en een rotor gevormd door één of meer gesloten geleiderlussen met een bepaalde geometrie. De aanleg van een wisselspanning aan de zendspoel genereert een magnetisch veld en veroorzaakt spanning in de ontvangstspoelen. Ook de geleiderlussen van de rotor veroorzaken stroom en beïnvloeden het magnetische veld van de ontvangstspoelen. De stand van de rotor ten opzichte van de ontvangstspoelen bepaalt of de stator spanningsamplitudes genereert. Analyse-elektronica bewerkt de spanningsamplitudes en stuurt deze vervolgens in de vorm van gelijkspanning naar het regelapparaat. Deze analyseert het signaal en zendt bijvoorbeeld een overeenkomstige impuls naar de gasklepsteller. De kenmerken van het spanningssignaal zijn afhankelijk van de manier waarop men het gaspedaal bedient.
Sensor defect?
Lees hier meer over de symptomen van een defecte gaspedaalsensor.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.