Jo-Jo is het Tilburgse universele autobedrijf waar John en Ralf Marinus (vader en zoon) en Semir alle auto’s van alle bouwjaren keuren en repareren. Ze zijn specialisten in ondersteltechniek. Mijngrossier.nl helpt hen daarbij.
John is het bedrijf in 1998 in z’n eentje begonnen, maar het is inmiddels een familiebedrijf geworden. Zoon Ralf sleutelt dagelijks mee, zoon Mike helpt met de administratie en John’s vrouw helpt bij de receptie. Waar komt die grappige naam Jo-Jo vandaan? Ralf: “Mijn vader heeft er een theorie over, maar het komt er vooral op neer dat de naam lekker bekt.” Occasions verkopen ze niet, deels omdat ze er geen ruimte voor hebben, deels omdat ze liever sleutelen. Ze hebben geïnvesteerd in kennis en speciaalgereedschap, waardoor Jo-Jo inmiddels een Premium Monroe Safety Expert en een erkend specialist in ondersteltechniek is. Reparaties aan conventionele veersystemen komen dagelijks voor, want één op de vier auto’s heeft minimaal één versleten schokdemper. Een ‘schokkend’ cijfer. Van auto’s met luchtvering, zoals de BMW 5-serie en Range Rover’s, schrikken John, Ralf en Semir niet terug. Ralf: “De basis is een balg, een veerpoot en een compressor. Je moet eerst de storing resetten om het systeem werkend te krijgen. Verder is een luchtveerpoot vergelijkbaar met een conventionele veerpoot. Moeilijk is het niet. Gewoon doen.” Als een auto na parkeren scheef staat, dan weet je dat een balg lek is en dat de andere kant spoedig zal volgen. Vervang beide kanten dus tegelijkertijd.
Vervanging van CCES schokdempers
Het semi actieve veringsysteem Continuously Controlled Electric Suspension (CCES) vormt de basis voor nieuwe dempingstechnologieën. De CCES-schokdempers van Monroe veranderen de rij-eigenschappen door de dempingniveaus van de schokdempers voortdurend aan te passen aan de wegomstandigheden en de voertuigdynamiek. De CCES-systemen moesten aanvankelijk ingeregeld worden via CAN bus, maar de huidige ‘plug & play’ systemen van Audi, BMW, Ford, Mercedes, Volkswagen en Volvo zijn eenvoudig te monteren. Monteer echter wel de juiste schokdempers, want in de nieuwe CCES systemen worden de schokdempers elke zes milliseconden individueel aangestuurd. Een speciale centrale controller maakt gebruik van de sensoren van het motormanagement, ABS, ESP en CAN bus informatie. Als de verkeerde dempers zijn gemonteerd, geeft het systeem een foutmelding.
“Volg de winding met je vinger”
Veren zijn de meest belaste onderdelen van een auto. Ze staan zowel hoog in de APK-reparatielijst als in de lijst van APK missers. Na verloop van tijd verliezen veren hun veerkracht, windingen raken elkaar, laklagen breken, roestvorming ontstaat en de veer breekt. Volgens Ralf speelt temperatuur ook een rol, want koud staal breekt makkelijker. Dat klopt; mijngrossier.nl verkoopt inderdaad de meeste veren in de winter. Ralf: “Automobilisten merken weinig van een gebroken veer, vooral als de veer bij de bovenste winding breekt. Een enkeling hoort getik bij het sturen, omdat de veer dan springt. Bij sommige auto’s kun je ook met een spiegeltje nauwelijks de breuk zien, bijvoorbeeld als de veer in de onderste draagarm valt, de coating er nog goed uit ziet of omdat sommige veren een stuk slang om de eerste winding hebben. In die gevallen moet je met de vingers de winding van de veer volgen. Pas dan voel je de breuk.” Mijngrossier.nl adviseert om hoofdveren bij elke inspectiebeurt preventief te controleren.
Opletten bij lekkage: zonder olie gaat alles kapot
Als het om stuurdelen gaat, komt Ralf alles tegen. “Bij elektrische stuurbekrachtiging (EPS) is het vaak de stuurhoeksensor die het spoor bijster is. Er gaat dan een lampje op het dashboard branden. We kalibreren de sensor opnieuw en volgen het programma in de diagnosetester of we vervangen de sensor. Een enkele keer moeten we het stuurhuis laten reviseren.” Vaker voorkomende werkzaamheden aan de stuurinrichting zijn versleten stuurkogels (die Ralf vaak bij de APK al tegenkomt) en lekkage van het hydraulische systeem door keerringen van het stuurhuis of versleten slangen. Ralf: “Lekkage is makkelijk op te sporen door bij draaiende motor een paar keer het stuur heen en weer te draaien. Er staat dan druk op het systeem en je ziet zo waar de olie uit het systeem komt.” Als de automobilist blijft doorrijden, kan de stuurpomp zonder olie komen te staan. Ralf: “Zonder olie gaat de stuurpomp kapot en kunnen metaalresten in het stuurhuis terechtkomen. Na vervanging van de defecte delen, spoelen we het systeem daarom grondig door.”
Juiste onderdelen zo gevonden
Bij reparaties aan het stuursysteem is het kinderspel om de juiste onderdelen te vinden. Mijngrossier.nl helpt met een makkelijk te doorzoeken stuurdelendatabase (op kentekenniveau). Foutief bestellen is bijna onmogelijk. Mijngrossier.nl levert voor Aziatische auto’s ook onderdelen van Moog en Nipparts. Jo-Jo is sinds een jaar of tien lid van mijngrossier.nl, ongeveer net zolang als Ralf in de zaak werkt. Ralf: “Ik volgde een koksopleiding, maar ik haalde veel meer voldoening uit het helpen van mijn vader in de werkplaats. Mijn vader keurde voornamelijk auto’s, maar ik wilde ook repareren. Het is leuk om iets te herstellen dat kapot is en het is ook leuk als mensen tevreden wegrijden. Gaandeweg kochten we steeds meer onderdelen. We zijn toen lid geworden van mijngrossier.nl en dat bevalt prima.” Tien jaar geleden had Jo-Jo’s grossier nog een ochtend- en een middagroute, maar dat zijn inmiddels vier routes per dag geworden plus nog een vaste ochtendlevering om 8.00 uur. “Ruimschoots voldoende.”