Moderne auto’s worden uitgerust met steeds meer functies en onderdelen die elektrische energie verbruiken. Het is dus essentieel dat ze voorzien zijn van een krachtige, efficiënte accu die aan de hoge stroombehoefte voldoet. Dit geldt zeker als de auto’s voorzien zijn van een EBS-systeem en/of start/stop-technologie.
EBS-systeem
Wat is een EBS-systeem en hoe weet je of een auto al dan niet voorzien is van een EBS-systeem? De EBS (Electronic Battery Sensor) is een elektronische accusensor die nauwkeurig en dynamisch de karakteristieke variabelen van de 12V-loodzwavelzuuraccu meet. Dus de stroom, de spanning en de temperatuur. Met de gemeten waarden controleert de EBS het prestatievermogen van de accu en bepaalt hij de energieopname en het afgiftevermogen. Deze informatie wordt doorgestuurd naar een elektronische regeleenheid zoals bijvoorbeeld de elektrische beheermodule EEM (Electric Energy Management). Indien nodig initieert deze module maatregelen om de stroomvoorziening voor noodzakelijke veiligheidssystemen te verzekeren. Maar ook om bijvoorbeeld diepe ontlading te voorkomen en zo een maximale levensduur van de accu te bevorderen. Of om brandstof besparende en CO2-reducerende technologieën te ondersteunen zoals het start/stop-systeem.
De elektronische accusensor (EBS) wordt bevestigd aan de negatieve pool van een 12V-loodzwavelzuuraccu en is met het koetswerk van de auto verbonden via een opgeschroefde massakabel. Door middel van een shunt meet de EBS de stroom, de spanning en de temperatuur van de accu. Deze basisvariabelen zijn onder meer nodig als inputparameters voor de ingebouwde accustatusdetector (BZE).
Start/stop-systeem
Uit recente studie blijkt dat ruim 70% van de nieuwe auto’s zijn uitgerust met een start/stop-systeem. De Europese Unie legt namelijk steeds strengere normen op in verband met de beperking van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. De start/stop-systemen voldoen doeltreffend aan beide behoeften:
- door automatisch de motor uit te schakelen wanneer de auto stilstaat;
- voorkomt onnodige CO2-uitstoot.
In een auto met een start/stop-systeem bevindt zich op of onder het dasboard een schakelaar waarmee de start/stop-funtie kan worden in- of uitgeschakeld.
Speciale accu?
Moeten auto’s met een EBS-syteem en/of een start/stop-systeem uitgerust zijn met een specifieke accu? Ja, zeer zeker. Wanneer je een gewone accu in deze auto’s plaatst, dan is de kans groot dat de accu na 2 tot 6 maanden niet meer werkt.
Bosch heeft voor deze toepassing speciaal aangepaste accu’s ontwikkeld volgens twee technologieën: EFB & AGM.
EFB-accu
In de Bosch EFB-accu (Enhanced Flooded Battery) is de positieve plaat gecoat met polyfleece weefsel (polyester-scrim). Hierdoor blijft de actieve massa beter in het rooster zitten. De cyclusvastheid is dubbel zo groot dan bij gewone accu’s. De EFB-acuu blijft bovendien bedrijfsklaar bij zware schokken en trillingen. Wanneer een auto oorspronkelijk is uitgerust met een EFB-accu, dan mag deze enkel vervangen worden door een andere EFB- of AGM-accu. Doe je dit niet, dan zouden de functies van het start/stop-systeem worden verstoord. Daarnaast wordt dan de levensduur van de accu flink korter.
AGM-accu
De AGM-technologie (Absorbent Glass Mat) is momenteel de meest geavanceerde op de markt en voldoet aan de strengste eisen. Accu’s met AGM-technologie zijn voorzien van dikke loodplaten die een maximale druk ondergaan. Deze hoge druk minimaliseert verlies van materiaal bij extreem lage interne weerstand. Tussen de platen liggen speciale micro-glasvezelmatten die het accuzuur volledig absorberen. Door de snellere reactie tussen zuur en plaatmateriaal kunnen in veeleisende situaties hogere energiehoeveelheden passeren. Is een auto oorspronkelijk uitgerust met een AGM-accu, vervang deze dan ook alleen voor een andere AGM-accu!
Vervang EFB- en AGM-accu’s altijd op de juiste manier en maak gebruik van de juiste accu. Op die manier ben je verzekerd van de juiste werking van de systemen.
Een overzicht van de EFB- en AGM-accu’s:
EFB/AGM | Kort nummer | Lang Bosch nummer | A/h | CCA | Lengte (mm) | Breedte (mm) | Hoogte (mm) |
EFB | S4E05 | 0092S4E050 | 60 | 560 | 242 | 175 | 190 |
EFB | S4E07 | 0092S4E070 | 65 | 650 | 278 | 175 | 175 |
EFB | S4E08 | 0092S4E080 | 70 | 650 | 278 | 175 | 190 |
EFB | S4E10 | 0092S4E100 | 75 | 730 | 315 | 175 | 175 |
EFB | S4E11 | 0092S4E110 | 80 | 730 | 315 | 175 | 190 |
AGM | S5A05 | 0092S5A050 | 60 | 680 | 242 | 175 | 190 |
AGM | S5A08 | 0092S5E080 | 70 | 760 | 278 | 175 | 190 |
AGM | S5A11 | 0092S5A110 | 80 | 800 | 315 | 175 | 190 |
AGM | S5A13 | 0092S5A130 | 95 | 850 | 353 | 175 | 190 |
AGM | S5A15 | 0092S5A150 | 105 | 950 | 393 | 175 | 190 |
Het complete aanbod Bosch accu’s, waaronder de EFB- en AGM-accu’s van Bosch vind je hier.
Bron: Bosch
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.