Om de remvertraging op de juiste manier vast te stellen tijdens de APK, volgt u in de eerste plaats de handleiding van de fabrikant van de remmentestbank. Daarnaast zijn er in de APK-regelgeving specifieke eisen opgenomen, in de aanvullende permanente eisen, in paragraaf 3, artikel 77 t/m 81.
Op 1 januari 2016 is er een wijziging doorgevoerd voor het gebruik van een platenremtestbank.
Nieuwe procedure
Wat houdt de nieuwe procedure voor platenremtestbanken in? De voorgeschreven snelheid bij aanvang van de remproef is ongeveer 10 km/h. Vervolgens wordt de remvertraging bepaald. U bepaalt de remvertraging op het moment direct vóór blokkeren, en dus niet bij blokkerende wielen. Dit betekent dat u gedoseerd remt. En u gebruikt de gehele plaat om de slipgrens te benaderen voor het bepalen van de juiste remvertraging.
Wat niet (meer) mag
Bij het remmen met blokkerende wielen meet u de wrijving tussen de band en de remplaat. Dit is niet de werkelijke remvertraging die u moet bepalen bij een remproef. Daarom mag u niet remmen met blokkerende wielen. Voor het bepalen van de handremvertraging mag u niet vanuit stilstand met aangetrokken handrem optrekken en vervolgens de vertraging bepalen. Ook hier geldt een aanvangssnelheid van ongeveer 10km/h.
Bron: APK keurmeester 73