Mijngrossier.nl levert sinds kort transmissiefilters van Vaico. Het gaat niet alleen om het filter, maar om optimaal op elkaar afgestemde sets. Dus het filter, de pakkingen én montagetoebehoren.
Vaak wordt verondersteld dat een automatische transmissie geen onderhoud nodig heeft. Bovendien zijn ze voorzien van ‘life-time’-olie, dus waarom olie verversen of het olieniveau controleren als er geen lekkages zijn? In principe is op deze redenering niets in te brengen. Het merendeel van de autofabrikanten schrijft immers geen olieverversing voor. En de ervaring leert dat de automaat bij normaal gebruik meestal zonder kleerscheuren door de garantieperiode komt. Maar wat gebeurt er in de periode daarna? Hoe is het met de automaat gesteld als deze bij jou op de brug staat?
Helemaal niet onderhoudsvrij
Leg je oor eens te luister bij een transmissiespecialist. Allen zullen zeggen dat een automaat geenszins onderhoudsvrij is. Zonder uitzondering adviseren zij een verversingstermijn van minimaal 80.000 km, met inbegrip van het vervangen van de filters. Vooral als de auto is uitgerust met een trekhaak en in de zomer de caravan inclusief bepakking over de Alpen moet sleuren. De olietemperatuur loopt dan langdurig flink op, met alle gevolgen van dien.
Olie veroudert
De automatische transmissie is een van de zwaarst belaste onderdelen van een auto. Waarom doen we dan zo moeilijk met het verversen van de transmissie-olie? Met name als je bedenkt dat dit smeermiddel, net zoals motorolie, ook veroudert. Veroudert de olie en zijn de dopes uitgewerkt, dan verandert het schakelgedrag en de snelheid van (ont)koppelen. Dit gebeurt heel langzaam, en wordt waarschijnlijk nauwelijks door de berijder opgemerkt. Uiteindelijk resulteert het niet verversen van de transmissie-olie in slecht schakelen, bonken, slippen, een wisselend toerental, het niet meer werken van de kickdown of zelfs het niet meer functioneren van de bak. Een bijkomend effect is dat moderne automaten met meer versnellingen steeds gevoeliger worden voor verontreinigde olie. Hierdoor houden sommige fabrikanten een verversingtermijn van 60.000 km aan.
Olie én filter vervangen
Het algemene advies luidt om afhankelijk van het voertuigtype de transmissieolie en het transmissiefilter elke 60.000 tot 80.000 km (of elke 2-3 jaar) te wisselen. Bij veel automerken is het wisselen van het automaatfilter een fluitje van een cent, omdat dit onderin de carterpan is ondergebracht. Nog eenvoudiger is het als het een opschroeffilter betreft. Bij sommige automaten is het echter onmogelijk om dit filter te verwisselen zonder de bak te delen. Dat is natuurlijk een zeer moeilijk te verkopen verhaal aan een klant. In deze gevallen is zeker aan te raden om de olieverversingstermijn te respecteren of beter zelfs te verkorten.
Complete sets
Als je een transmissiefilter vervangt, is het verstandig om ook de pakkingen en bijvoorbeeld bevestigingsbouten te vervangen. Daarom is het zeer praktisch dat mijngrossier.nl complete en op elkaar afgestemde sets levert. Dus een transmissiefilter inclusief de juiste pakkingen en alle relevante montagetoebehoren. Mijngrossier.nl levert op dit moment zo’n 75 verschillende transmissiefilters van Vaico, waarmee het gros van het Nederlandse wagenpark wordt afgedekt.