De voertuigen, hun onderdelen en vooral de diagnostiek worden steeds complexer. De technische ontwikkeling is niet te stoppen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het prestatievermogen en de levensduur van de onderdelen. Onlangs heeft mijngrossier.nl met een mix van drie A-merken haar nieuwe propositie geïntroduceerd. Deze drie merken (FAG, SKF en NTN-SNR) zijn bijzonder innovatief op het gebied van wiellagers. Omdat elk merk beschikt over eigen innovaties en patenten zoals; Face Spline van FAG, de X-tracker van SKF en ASB technologie van NTN-SNR levert mijngrossier.nl altijd het juiste wiellager voor uw auto.
FAG – Face Spline
Doorgaans geschiedt de overbrenging tussen de as en het wiellager via radiale spiebanen. Met het zogenaamde Face Spline concept, ontwikkeld door FAG, gebeurt dit nu door middel van axial gepositioneerde spiebanen. Door een vergroot tandwielkroon kan een krachtige overbrenging tussen as en wiellager gerealiseerd worden.
Deze innovatieve oplossing biedt vele voordelen, waaronder:
- Vereenvoudiging van (de)montage omdat bij traditionele lagers de aandrijfas vast kan zitten door corrosie gedurende de tijd;
- Vergroting van de maximale aandrijfkracht met 50%;
- Gewichtsbesparing van 10% waarmee CO2 reductie wordt gerealiseerd (verlaagd brandstofverbruik);
- Positief effect op de rijeigenschap van het voertuig door verbeterde stijfheid.
SKF – X-Tracker
Om antwoord te geven op de vraag van OE-fabrikanten naar high performance wiellager hubs voor optimale rij– en remeigenschappen, heeft SKF de X-Tracker wiellager hubs ontwikkeld. Dit lager beschikt over dubbelrij kogellagers waarbij de rijen in diameter, en dus ook in het aantal kogels, verschillen. Hierdoor wordt een verhoging van de stijfheid gerealiseerd.
Een aantal voordelen van deze innovatieve oplossing:
- Vergroot de stijfheid van de wiellager hub met 50%;
- Verbeterde wegligging bij het nemen van bochten, remmen, en accelereren door minder fluctuatie van de wielstand;
- Verbeterde karakteristieken op het gebied van geluid, vibratie, en slijtage van de wiellager hub;
- Verminderde frictie waarmee een CO2 reductie wordt gerealiseerd (verlaagd brandstofverbruik en reparatiekosten).
NTN-SNR – ASB-technologie
NTN-SNR is uitvinder van de gepatenteerde ASB®-wiellagers. De ASB®-technologie vervangt de passieve sensor met tandkrans door een actieve sensor met magneetencoder. Deze wordt geïntegreerd in de lagerdichting. ASB-technologie (Active Sensor Bearing) speelt een belangrijke rol in het functioneren van diverse on-board systemen. De ASB-lagersensor geeft informatie over de wielsnelheid door aan een aantal verschillende systemen in de auto: ABS, ESP, Snelheidmeting, Navigatie (GPS), en Hill-Start Assist. Tegenwoordig is meer dan 90% van alle in Europa geproduceerde auto’s uitgerust met deze technologie. Door middel van licenties wordt deze technologie ook door de overige 2 A-merken uit het assortiment van Fource toegepast.
Ook deze innovatieve oplossing biedt vele voordelen, waaronder:
- De mogelijkheid om wielsnelheden vanaf 0 km/u te meten;
- Ruimte- en gewichtsbesparing;
- Eenvoudigere montage;
- Standaardisatie van onderdelen.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.