Gescheurde aandrijfashoezen zijn tijdens de APK een veel voorkomend gebrek. Verkeerde diagnose of reparatie leiden daarentegen nog regelmatig tot ontevreden klanten. Waar dit nog maar een enkel voorbeeld is, geeft dit artikel tips om de juiste diagnose te stellen, het probleem bij de kern aan te pakken én de juiste reparatie te bewerkstelligen.
De aandrijfas en homokineet brengen via de versnellingsbak de krachten van de motor over op de wielen. Door de grote krachten die hierop los worden gelaten is het belangrijk dat de homokineet goed gesmeerd blijft. Als een aandrijfashoes gescheurd of niet goed gemonteerd is, slaat het vet tijdens het rijden uit de homokineet naar buiten. Andersom kunnen vuil en vocht de hoes binnendringen. Beide situaties zijn funest voor de homokineet. Controleer daarom tijdens elke APK en onderhoudsbeurt of de ashoezen en homokineten nog in orde zijn. Vernieuw uitgedroogde en gescheurde hoezen direct.
Inspectie tips
Visueel is een verkeerd gemonteerde, verschoven of gescheurde ashoes eenvoudig te herkennen. Het vet rondom de hoes is zichtbaar op andere onderdelen van de auto rondom de aandrijfas terechtgekomen. Geen vettigheid zichtbaar? Dit betekent niet direct dat de ashoes in orde is. Controleer met een lamp of deze niet gescheurd is door er in te knijpen. Het zijn met name de hoeken in het rubber die scheuren omdat dat gedeelte van de hoes continu in beweging is. Geef bij droogte-scheuren in het rubber ook altijd het advies aan de klant om de hoes te vernieuwen. Dit voorkomt extra kosten in de toekomst.
Versleten homokineet
Een versleten homokineet herken je onder andere aan een ratelende/tikkend geluid. Vooral bij het nemen van een bocht. Een versleten homokineet kan daarnaast ook vibratie in het stuur veroorzaken. Maar ook het trillen van de versnellingsbak tijdens het optrekken de oorzaak zijn van een defecte homokineet. Belangrijk bij het maken van de proefrit tot het stellen van de diagnose, is dat er geen onbalans is in de voorwielen.
Controleer de aandrijfas
Van gedemonteerde aandrijfassen kun je controleren of de spiebanen aan de versnellingsbakzijde geen sporen van overmatige radiale beweging vertonen. Als de twee afzonderlijke delen van de aandrijfas heel losjes van elkaar bewegen is dit vaak een teken van een versleten homokineet. Controleer ook de koppelingen onder alle mogelijke stuuruitslag-hoeken. Dit heeft effect op de homokineet. Ten slotte komt een kromme aandrijfas in praktijk ook geregeld voor. Wel is dit vaker het geval bij verlaagde auto’s; de aandrijfas heeft een klap gekregen en gaat trillen. Bekijk dus altijd goed of de as geen vreemde beschadigen heeft.
Reparatie- en montage tips
Zorg dat je het juiste onderdeel voor de auto hebt. Vergelijk vervolgens optisch of de vervangende aandrijfas, aandrijfashoes of homokineet dezelfde afmetingen en uiterlijke kenmerken heeft als de oude. Een schuifmaat is geen overbodige luxe. Gebruik altijd de juiste ashoes voor de juiste auto, ook als een andere op het oog ‘ook wel past’. Controleer bij het vervangen van homokineet of aandrijfas of de homokineet dezelfde bewegingshoek heeft als de oorspronkelijke. Bij de aandrijfas zelf is het belangrijk dat de lengte identiek is. Een te lange of korte aandrijfas is funest voor de homokineet.
Vervorm of rek de ashoes niet te ver uit tijdens de montage en zorg dat overtollig lucht uit de hoes geperst wordt voordat je de ashoesklemmen vastzet. De kunststof aandrijfashoezen worden vastgeklemd en afgedicht door roestvrijstalen ashoesklemmen die met speciaal gereedschap en op een specifiek koppel vastgezet moeten worden.
Pas op voor beschadiging
Let op dat je de aandrijfas niet ergens tegenaan stoot of laat vallen. Hierdoor kunnen de kogellagers van de homokineet beschadigen. Gebruik bij de montage van een nieuwe ashoes altijd het voorgeschreven of door de onderdelenleverancier meegeleverde vet. Als je verkeerd vet gebruikt, slijt de homokineet sneller en gaat hij eerder kapot.
Bestel de aandrijfas en ashoes reparatie-kit voor de auto bij op de brug hier, deze is voorzien van alle onderdelen die nodig zijn om een goede reparatie of vervanging uit te voeren. Vervang altijd de borgveer en eventueel meegeleverde andere nieuwe onderdelen zoals bijvoorbeeld borgmoeren.
Vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met jouw vertrouwde grossier.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.