Naast een ruim assortiment uitlaatdelen levert Romax Original ook een omvangrijke verzameling lambdasondes. De zirkoondioxide lambdasonde wordt het meest toegepast. Tijd voor een inspectie.
Een blik op het huidige wagenpark leert dat zirkoondioxide lambdasonde de meest gebruikte sonde is. Dit type lambdasonde wordt ook wel sprongsonde genoemd, omdat bij de overgang van een magere naar een rijke bedrijfstoestand een karakteristieke spanningssprong van circa 0,8 Volt plaatsvindt. Zirkoondioxide (ZrO2, ook zirkoniumdioxide of zirkoonoxide) is een keramisch materiaal met bijzondere eigenschappen. Vanaf een temperatuur van 300°C is het doorlaatbaar voor zuurstofionen. Het sonde-element van de zirkoondioxide lambdasonde is vingervormig en hol van binnen. De holle ruimte aan de binnenkant heeft contact met de buiten-, respectievelijk de referentielucht. De buitenkant (omgeven door een beschermende buis) ligt in de hete uitlaatgasstroom. Beide zijden zijn voorzien van een dunne, poreuze platinalaag die als elektrode fungeert.
Signaal
Als de lambdasonde zijn bedrijfstemperatuur bereikt, begint een ionenmigratie. Vanuit de buitenlucht (hier heerst een zuurstofconcentratie van circa 20,8 procent) bewegen de zuurstofionen zich in de richting van het uitlaatgas. De zuurstofconcentratie die hier duidelijk lager is, wordt door de ionenmigratie gecompenseerd. Het potentiele verschil dat hierdoor ontstaat, dus het verschil tussen het aantal van elektronen aan beide zijden, veroorzaakt een elektrische spanning (U) aan de platina-elektroden. Dit wordt vervolgens aan het motormanagement doorgegeven. Het signaal ziet er als volgt uit. Als het mengsel mager is, bedraagt de restzuurstof in het uitlaatgas circa 2 procent. Het betreffende sondesignaal bedraagt circa 0,1 Volt. Als er minder restzuurstof in het uitlaatgas is, is het mengsel rijk en het sondesignaal springt naar 0,9 Volt. Tussen deze waarden pendelt het signaal met een frequentie van 1 tot 2 Hz (een tot twee keer per seconde) om de ideale waarde ?=1 en geeft hierdoor constant de afwijking va de ideale, stoichiometrische toestand aan het motormanagement door.
Eerste montage De lambdasondes van Romax Original zijn identiek aan de sondes die af-fabriek worden geleverd. Romax levert de lambdasonde dan ook met stekker en bekabeling, waarmee de auto origineel is uitgerust. Romax Original biedt ook een aantal universele lambdasondes, waarmee meerdere toepassingen mogelijk zijn. De verbinding dient dan door de monteur zelf te worden gemaakt. De universele lambdasondes zijn te vinden bij sectie ‘Universal Parts’ in de Hbase of bij de sectie ‘Overige’ bij mijngrossier.nl. |
||
Goed om te weten… • Water-, olie- en brandstofdampen kunnen de referentielucht verontreinigen en het meetresultaat zodoende vervalsen. Romax Original zirkoondioxide lambdasensoren maken gebruik van een ‘ademende’ sensorstructuur, die het voor de referentielucht mogelijk maakt om met behulp van een speciaal membraan te ‘ademen’. Dit dient ertoe om referentielucht tegen zogenaamde ‘vergiftiging’ te beschermen en zodoende de betrouwbaarheid van de sonde nog verder te verhogen. • De metalen buis beschermt het sondeelement tegen vaste deeltjes in het uitlaatgas en tegen waterslag. Als zich water in de uitlaatpijp bevindt, kan dit een thermische breuk van de hete keramische elementen tot gevolg hebben. • Een geïntegreerde verwarmer zorgt ervoor dat het sonde-element heel snel de vereiste bedrijfstemperatuur bereikt en dat er al vanaf de eerste meters milieuvriendelijk gereden wordt. Deze reactietijd wordt ‘Light-off time’genoemd. |
||