Het zal je maar gebeuren, je bent onderweg met je Volkswagen Tiguan, de motor slaat af, het instrumentenpaneel wordt zwart en er is geen voertuiginformatie meer zichtbaar. Gelukkig voor de klant is de storing niet permanent aanwezig. De monteur die de klus krijgt is er iets minder blij mee.
Gegevens Volkswagen Tiguan in dit artikel
Merk: Volkswagen
Model: Tiguan
Datum eerste toelating: 09/’08
Brandstof: Benzine
Zodra het instrumentenpaneel weer aanspringt, kan de auto namelijk ook weer gestart worden en lukt het de klant om veilig het autobedrijf te bereiken. Daar wordt in de werkplaats geconstateerd dat de storing niet tijdelijk is en af en toe de kop opsteekt. De monteur die met de uitdaging geconfronteerd wordt, controleert het geheugen van de elektronische regeleenheden in de auto uit op aanwezige storingen.
Waslijst met foutcodes
De immense waslijst foutcodes die de monteur hierop te zien krijgt stemt hem allerminst gerust. De storingen zijn niet aan elkaar gerelateerd en variëren van problemen met voedingssensoren en hogedruksensoren tot missende signalen op het airbag-, versnellingsbak en motor-stuurapparaat. Samen met fouten in de spanningsverzorging van de luchtmassameter, het remmen-stuurapparaat, de climatronic en de ABS-regeleenheid wordt het de monteur iets te veel van het goede en besluit hij de hulp van Automotive Techline in te schakelen.
De helpdesk wil allereerst weten met welke modules er tijdens de storing geen communicatie mogelijk is. De monteur koppelt terug dat dit de motor-, transmissie-, ABS-, stuurbekrachtiging- en handrem-modules betreft. Op verzoek van de helpdeskmedewerker maakt de monteur een scope-beeld waaruit blijkt dat er iets fout gaat in de CAN-bus communicatie.
Het is hierbij echter vreemd dat het instrumentenpaneel op zwart gaat tijdens de storing, want deze zit aangesloten op een andere CAN-bus groep. Hierop ontstaat het vermoeden dat er een probleem met de voeding moet zijn. Om dit te controleren maakt de de monteur nogmaals een scope-beeld op het moment dat de storing niet aanwezig is.
Geen communicatie met stuurapparaat
Uit de meting en het bijbehorende scope-beeld wordt duidelijk dat de signalen op het moment dat de storing niet aanwezig is in orde zijn. Omdat er tijdens de klacht geen communicatie met het motorstuurapparaat is, adviseert de helpdesk om eerst de voeding en massa van de regeleenheid belast te controleren. De monteur voert de meting uit en constateert dat beide in orde zijn.
Omdat het vreemd is dat het instrumentenpaneel uitvalt, vraagt de helpdesk de monteur om aansluitingen 8 en 18 van de tellerklok te meten. Als de monteur terugkoppelt dat hij geen CAN-bus meet, richt de verdenking zich op de gateway van de Tiguan. Om uit te sluiten dat de gateway defect is, worden allereerst massa en voeding gecontroleerd.
Nu ontstaat er licht in de duisternis. Er blijkt namelijk geen voeding op de gateway te staan. Omdat de gateway door een relais aangestuurd wordt, gaat de aandacht nu hier naartoe. De monteur controleert het relais en constateert dat deze inwendig verbrand is waardoor een overgangsweerstand veroorzaakt. Het relais wordt vernieuwd waarop de Volkswagen Tiguan weer als nieuw is en nog jaren meekan.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.