Autobedrijven vervangen op steeds grotere schaal roetfilters. Welk roetfilter moet je eigenlijk kiezen?
We zien steeds vaker auto’s met een defect roetfilter (dpf: diesel partikel filter) op de brug. Het oude filter is verstopt: door een ophoping van as-deeltjes of doordat de motor niet voldoende op temperatuur komt, waardoor het roetfilter nooit volledig wordt geregenereerd. Wil je een nieuwe dpf monteren, heb je de keuze uit verschillende opties. Grofweg kunnen vervangingsroetfilters in twee groepen worden verdeeld: nieuwe exemplaren of schoongemaakte ‘cleaned’ dpf’s. Bij de nieuwe dpf’s biedt Romax twee kwaliteiten: premium en standaard. Natuurlijk kijk je bij de keuze voor een vervangings-dpf naar het belang van de klant en diens portomonnee. Maar uitsluitend kijken naar het prijskaartje is niet altijd het verstandigste. De techniek speelt bij roetfilters ook een grote rol. Het grote verschil tussen roetfilters bevindt zich namelijk in het hart van het roetfilter: bij het monoliet. Hier worden de roetdeeltjes tijdelijk opgeslagen en verbrand.
Controle
Laten we eens naar de praktijk kijken. Een bestelauto, die voornamelijk in de stad actief is, meldt zich bij de brug met een verstopt roetfilter. Allereerst ga je de boel uitlezen en eventueel resetten met de diagnoseapparatuur. Controleer ook nog even de attributen op en om het roetfilter op vreemde zaken, zoals gebogen of gedeukte leidingen. Het is immers mogelijk dat de apparatuur ook onregelmatigheden bij sensoren/EGR ontdekt. Vervolgens laat je de dpf tijdens een rit regenereren. Als dit niet werkt, kun je het filter geforceerd regenereren. Als het probleem nu niet verholpen is en het dashboardlampje weer oplicht, zal tijdens het opnieuw uitlezen duidelijk worden dat de druk in het roetfilter inderdaad te hoog is. Conclusie: roetfilter vervangen. Tijdens het demonteren is het verstandig om het hele systeem (sensoren, drukleidingen, EGR en turbo) grondig op roetafzettingen te controleren. Deze delen kunnen dan eventueel tegelijkertijd vervangen worden. Na de vervanging van het roetfilter volgt een testrit zodat het filter regenereert of je laat het filter geforceerd genereren.
Roetfilter waarschuwingslampje
Op bedrijfstemperatuur?
Voordat je een nieuw roetfilter bestelt, komt de hamvraag: welk type filter moet ik kiezen? Je kunt de klant natuurlijk meteen de goedkoopste oplossing bieden en ter vervanging een standaard-roetfilter aanbieden. Maar is dit ook het meest verstandige advies? Vraag de klant naar het gebruik van de auto. Is er sprake van veel stadsverkeer of rijdt de auto juist veel op de snelweg? Komt de auto goed op bedrijfstemperatuur? Van diesels die nauwelijks op de snelweg komen, bereikt het roetfilter zelden de temperatuur die nodig is om het roet te verbranden. Het gevolg is dat er veel onverbrand roet achterblijft en het filter snel weer helemaal verstopt is. Grote kans dat deze klant in korte tijd weer met dezelfde klacht naast je brug staat. Laat de keuze voor een vervangingsroetfilter daarom in eerste instantie niet afhangen van de prijs van het filter, maar kijk eerst naar het gebruik van de auto.
Premium
Premium roetfilter – Silicium Carbride en binnenwerk
Wat zijn de technische verschillen tussen roetfilters? We beperken ons in dit geval even tot premium en standaard roetfilters. Het grootste verschil tussen beide typen roetfilters bevindt aan de binnenzijde, bij het monoliet. Het premium roetfilter van Romax is volledig identiek is aan het roetfilter wat door de autofabrikanten wordt gemonteerd. De kern van dit type roetfilter is gemaakt van silicium carbide. Het grote voordeel van dit materiaal is de hoge temperatuurbestendigheid. Als het regeneratieproces bijvoorbeeld onverwacht wordt afgebroken, is er in het roetfilter nog sprake van een zeer hoge temperatuur. Deze kan oplopen tot boven de 1.000°C. Met monoliet van silicium carbide is dat geen enkel probleem, omdat het smeltpunt hiervan bij 2.000°C ligt. Het silicium carbide monoliet is bovendien in staat om meer dan tweemaal zoveel as op te slaan als monoliet van cordieriet. In combinatie met de verhoogde weerstand tegen hoge temperaturen zorgt dit voor een langere levensduur van dit type roetfilter.
Standaard
Standaard – Cordieriet en binnenwerk
Het monoliet van een Romax standaard roetfilter is opgebouwd uit cordieriet. Het cordieriet-monoliet kent een veel lagere kostprijs dan silicium carbide monoliet, waardoor dit type roetfilter voor een lagere prijs kan worden aangeboden. Cordieriet heeft net zoals silicium carbide de eigenschap dat het de roetdeeltjes tegenhoudt, waarna deze kunnen worden verbrand. De temperatuurbestendigheid is echter lager dan van het premium roetfilter. In het geval dat een regeneratieproces voortijdig wordt afgebroken, kan de temperatuur in het roetfilter oplopen tot boven het smeltpunt van het monoliet. Als het monoliet smelt, is het resultaat dat het roetfilter niet meer optimaal werkt. Daarnaast is de opslagcapaciteit van as van cordieriet lager in vergelijk tot silicium carbide, waardoor het cordieriet-monoliet in verhouding sneller vol is. Er verzamelen zich immers kleine hoeveelheden as in het roetfilter. Dat as kan niet branden, en het verbrandt ook niet tijdens de regeneratie. Zit het roetfilter vol met as, dan is het aan het einde van zijn levensduur.
Welk roetfilter moet ik kiezen?
Welk roetfilter kies je bij een vervanging? Kies je een kwalitatief hoogwaardig roetfilter of liever een aantrekkelijk geprijsd exemplaar? Het advies van Romax: kijk in eerste instantie naar het type auto en het gebruik van deze auto. Gaat het om een stadsauto of kilometervreter op de snelweg? Een bestelauto, die voornamelijk in de stad actief is, heeft meer baat bij een premium roetfilter, omdat de as-opslag meer dan tweemaal zo hoog als dat van standaard filter. Hetzelfde autotype dat veel snelwegkilometers maakt, kan uitstekend met een standaard filter uit de voeten. Onderstaand schema is handig om de keuze voor het juiste roetfilter te bepalen.
Standaard – Cordieriet | Premium – Silicium Carbride | |||
Maximum temperatuur | 850 ºC | Maximum temperatuur | 1500 ºC | |
Smelt punt | 1450 ºC | Smelt punt | 2000 ºC | |
Maximale opslag as | 5 g/l | Maximale opslag as | 12 g/l | |
Temperatuurschok bestendigheid | +/+ | Temperatuurschok bestendigheid | -/+ | |
Gewicht | 0,4 kg/l | Gewicht | 0,8 kg/l |
Omstandigheden | Premium | Standaard |
Alleen snelwegkilometers | V | V |
Motor wordt altijd goed warm en is langere tijd op bedrijfstemperatuur | V | V |
Veel stops zoals koeriersdiensten en pakketbezorgers | V | |
Korte stukjes rijden, het rondje rond de kerk | V | |
Hybride diesel auto’s | V |