Geen rust voor de remmen op de Hungaroring

Wie de racedata van remmenleverancier Brembo analyseert, ziet dat de elf remsecties van de Hongaarse Hungaroring een zware wissel trekken op het remsysteem én op de coureurs.

Foto: Shutterstock

De Hungaroring is sinds eind jaren ’80 een vaste waarde op de F1-kalender. De toetreding van het Hongaarse circuit is in belangrijke mate te danken aan Bernie Ecclestone: hij was de persoon die de Formule 1 ook naar Oost-Europese landen wilde verleggen. Het Hongaarse asfaltrondje werd ingehuldigd op 24 maart 1986 en vijf maanden later werd hier de eerste Formule 1 GP verreden. In vergelijking met het oorspronkelijke circuitontwerp is er een chicane uitgehaald en is het design van bocht 12 gewijzigd.

‘Trage’ rondjes

Het snelheidsrecord op de Hungaroring is in handen van Sebastian Vettel (Ferrari), met een gemiddelde snelheid van 207 km/u. Dat is een relatief laag gemiddelde als je het vergelijkt met andere circuits. Het toont aan dat we te maken hebben met een bochtig circuit en de noodzaak voor een ​​hoge aerodynamische belasting. De enige uitzondering is de weg naar bocht 1: hier kunnen de coureurs heel even doortrappen over een lengte van 790 meter. Omdat het circuit vele (zware) bochten kent, hebben de technici van Brembo de Hungaroring gekwalificeerd als een circuit dat grote problemen voor de remmen kan veroorzaken. Daarmee bevindt het circuit van Hongarije zich in het gezelschap van circuits zoals Barcelona en Sepang.

Geen bocht onder 3G

De Hungaroring kent, net zoals het circuit van Bakoe, 11 remsecties. Met het verschil dat het Azerbeidzjaanse circuit 1,6 km langer is. Drie remsecties in Hongarije zijn 2 seconden lager en bevinden zich op zichtafstand van de hoofdtribune. Het remsysteem van de bolides is per ronde zo’n 16,5 seconden actief. De gemiddelde remvertraging bedraagt 4,1G, waarbij opvalt dat er geen enkele remsectie is die onder de 3G daalt. De aanwezigheid van zoveel bochten zorgt ervoor dat de energie die tijdens het remmen wordt verspreid zeer hoog is: 252 kWh, bijna twee keer zoveel als op Suzuka. Volgens whizzkids is dat gelijk aan de hoeveelheid energie die nodig is voor alle openbare verlichting in Boedapest gedurende 11 minuten. Van de start tot finish zet elke rijder een totale druk van 92 ton op het rempedaal, wat tot het hoogste aantal van dit WK behoort.

Veeleisende remsecties

Van de 11 remsecties op Hungaroring worden er 2 beschouwd als ‘veeleisend voor de remmen’, 5 als ‘middelzwaar’ en de overige 4 als ‘licht’. Een uitdaging voor het remsysteem is de eerste bocht na de finish: de F1-bolides komen hier met een snelheid van 315 km/u aanzetten en vertragen tot 95 km/u binnen slechts 132 meter.

De coureurs oefenen hier gedurende 2,73 seconden een belasting van 142 kg uit op het rempedaal en ondergaan een vertraging van 4,8G. Het remgedeelte bij bocht 12 is ook erg zwaar: de snelheid daalt binnen slechts 1,93 seconden en 99 meter van 285 km/u naar 123 km/u. Max en zijn collega’s moeten ook hier een opmerkelijke hoeveelheid kracht uitoefenen: 4,8G vertraging en 145 kg belasting op het rempedaal.

Afbeeldingen: Brembo.com

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?