Van een Peugeot 206 benzine gaat tijdens het rijden het check engine-lampje branden en leest de monteur een foutcode uit. Dit echter zonder dat de auto merkbare klachten vertoont. De foutcode P2192 duidt op een storing met de mengselcorrectie. De monteur vermoedt een probleem met een lambdasonde, maar omdat de auto op het oog goed loopt, belt hij eerst met Automotive Techline.
Peugeot 206 1.6 benzine 2004
Ander bedrijf
De helpdeskmedewerker vraagt naar de werkplaatshistorie van de auto. De monteur vertelt dat de auto eerder bij een ander bedrijf is geweest met klachten over een slecht lopende motor. In die werkplaats zijn, naast de thermostaat en smoorklep, de voorste lamdasonde en de injectoren vervangen. Volgens de monteur geven de temperatuursensoren prima waarden aan en zijn ook de waarden van de viergasmeting in orde.
Stationair en op toeren
Om een goed beeld te krijgen, vraagt de helpdeskmedewerker foto’s op aan de monteur van een stabiele viergasmeting bij stationair draaien en een bij 2.500 toeren. De monteur krijgt het advies hetzelfde te doen bij de meting van de lambdasondes en fueltrims. Door deze gegevens naast elkaar te leggen, kunnen ze in overleg een duidelijke richting kiezen in hun zoektocht naar de oorzaak van de storing.
-25%
Er wordt een fueltrim gemeten van -25%. Dit zou er volgens de helpdeskmedewerker op moeten duiden dat de motor een te rijk mengsel heeft. Het motormanagement wil dus verarmen, maar kan niet verder verarmen dan de limitering. Tegelijk kan de helpdeskmedewerker deze meting echter niet verklaren, omdat de viergasmeting een HC-waarde van 25 oplevert. Ook maakt hij uit de meetwaarden op dat de lamdasonde netjes pendelt, dus daar zit het probleem niet in. Doordat de motor tijdens stationair draaien naar ‘te hoog zuurstof’ gaat, wordt het mengsel in de uitlaat te arm, maar zodra de motor op toeren is, geeft de viergasmeting de juiste waarden weer. De zuurstofsonde blijft hierbij normaal pendelen, maar in een ander filmpje gedraagt deze zich heel ‘zenuwachtig’ en bij gas loslaten, gaat deze in cut-off.
Remote diagnose
De oorzaak van het probleem wordt tijdens de eerste contacten met de helpdesk niet gevonden, dus volgt er meer overleg. Als de monteur zich opnieuw meldt, zegt hij dat hij voor de zekerheid de voorste lambdasonde toch heeft vervangen, maar dat dit niets heeft opgelost. Nadat hij op advies ook de voeding van de tweede lamdasonde heeft gecheckt op het punt waar het probleem zichtbaar wordt in het testfilmpje, geeft de monteur het op en stelt hij ondersteuning op remote voor.
Even googelen
Ook de helpdeskmedewerker die deze keer meekijkt, stelt vast dat het mengsel te rijk moet zijn, waardoor de fueltrim -25% aangeeft. Maar te weinig lucht in het mengsel lijkt uitgesloten, gezien de onderdelen die al in de andere garage zijn vervangen en ook het luchtfilter is schoon. Hierop krijgt de helpdeskmedewerker een idee. Want waren er in die andere garage geen nieuwe injectoren gemonteerd? Via Partslink vindt hij het originele onderdeelnummer en na enkele muisklikken krijgt hij ze via Google in beeld: mooie rode. Maar in de Peugeot 206 1.6 blijken witte te zitten. En laten die nu in een 1.8 thuishoren..
Inleren
Lang verhaal kort, de monteur bestelt de juiste injectoren en monteert deze. Dan slaat hem nog even de schrik om het hart, want hierna loopt de motor voor geen meter. De helpdeskmedewerker kan hem echter geruststellen: dit is logisch want de fueltrim staat nog op -25%. Er is even tijd nodig voordat het systeem zich heeft ingeleerd op de nieuwe injectoren die wel voor de juiste flow zorgen. En jawel, tijdens een proefrit gaat de motor steeds beter lopen en de remote-meting laat nu een keurige -4% zien. Probleem opgelost, monteur en klant tevreden. En dat na een maand zoeken naar een speld in een hooiberg.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.