Koppakkingen van meerlagen staal

Moderne motoren vragen om moderne vervangingsdelen. Zoals meerlagen staalkoppakkingen.

DANA_koppakkingen
Ook bij de ontwikkeling van moderne cilinderkoppakkingen staan meer koppel en vermogen in combinatie met een lager brandstofverbruik en minder emissies centraal. Door hogere ontstekingsdrukken en hogere temperaturen wordt er heel wat van de koppakkingen gevraagd. De oplossing voor deze ontwikkelingen is het gebruik van koppakkingen van meerlagen staal, zoals de MLS-koppakkingen van de gerenommeerde fabrikant Victor Reinz (zie afbeelding 1). Koppakkingen van meerlagen staal zijn op-gebouwd uit twee tot vijf lagen verenen koolstofstaal die via een speciaal ribdesign zijn samengesteld. Door dit te combineren met bijzondere micro elastomeerlagen wordt een optimale afdichting gegarandeerd.

Oneffenheden

Een perfecte afdichting tussen motorblok en cilinderkop is echter niet alleen afhankelijk van de kwaliteit van de koppakking. De toestand van het pasvlak, de oppervlaktefijnheid van het blok en de kop, zijn eveneens van groot belang. Bij de montage van koppakkingen moet hier absoluut rekening mee gehouden worden. Afwijkingen op het pasvlak ontstaan door constructieoneffenheden en ruwe of golvende oppervlakken. De oneffenheden kunnen via een lichtmeetprocédé en/of met een stalen rei opgemeten worden. Doorgaans zouden afwijkingen gemeten bij 100 mm (in lengte- en breedterichting) onder 0,03 mmen bij een lengte van 400 mm (gemeten in lengterichting) onder 0,05 mm moeten blijven. Ruwe en golvende oppervlakken worden gemeten met een ruwheidsmeter. Oppervlakte oneffenheden moeten onder 20 ?m blijven, ruwheidswaarde moet 7 tot 20 ?m bedragen. Uit een grootschalige test bij Victor Reinz is gebleken dat de ruwheidswaarde bij 1.200 onderzochte motorblokken tussen 8 ?m en 18 ?m lag. Slechts in uitzonderlijke gevallen liep het cijfer op tot 25 ?m. In deze gevallen is het afvlakken van de cilinderkop raadzaam.

Gebruik altijd nieuwe cilinderkopbouten

Uit de praktijk blijkt dat bij een cilinderkopreparatie niet altijd nieuwe cilinderkopbouten gebruikt worden. Dit is zeer onverstandig. Hergebruik van kopbouten leidt onherroepelijk tot een lekkende koppakking. Waarom? De reden hiervoor is simpel: kopbouten vervormen tijdens montage. Na demontage zijn kopbouten bijvoorbeeld beduidend langer dan voor montage. Dat komt niet alleen door thermische invloeden via de motorwarmte, maar ook doordat bijvoorbeeld stalen bouten anders uitzetten dan het aluminium of bimetaal van de motoren. Bovendien wordt een kopbout met de hoekverdraaingsmethode tijdens het aanhalen plastisch, dat wil zeggen blijvend, vervormd. Bij hergebruik van een kopbout is het risico zeer groot dat deze scheurt of breekt, met als gevolg dat het motorblok beschadigt. Om bij montage een afdichting tussen motorblok en cilinderkop te garanderen, is het gebruik van kopbouten van topkwaliteit noodzakelijk. De grossier levert daarom kopbouten van Victor Reinz, die voldoen aan de OE-eisen en optimaal zijn afgestemd op de pakkingen waarmee ze een geheel moeten vormen.

DANA_koppakkingen_afb2