Om de verkeersveiligheid te verbeteren en het comfort te maximaliseren, worden moderne voertuigen met steeds meer elektronische systemen uitgerust. Dat de kostbare elektronische componenten gevoelig zijn, ondervond ook de eigenaar van de Dethleffs camper met Citroën 2.2 HDI motor uit 2008 met een lege accu.
Als een auto met een lege accu staat, is het voor de meeste mensen nog steeds de normaalste zaak van de wereld om het voertuig met een startbooster of startkabels weer tot leven te wekken. Aldus geschiedde en nietsvermoedend en puur welwillend worden hulpstartkabels aangesloten. Als de Dethleffs vervolgens gestart wordt, geeft de auto geen enkel teken van leven meer.
Hierop wordt de auto naar een autobedrijf gesleept. In de werkplaats wordt de diagnoseapparatuur aangesloten en constateert de monteur een tweetal foutmeldingen.
Storingen door verkeerd handelen
P0251 – Regelafwijking inspuitbegin
P062B – Injector aansturing interne fout
De monteur voert een aantal controles uit, maar weet niet de vinger op de zere plek te leggen. Hij besluit contact op te nemen met de Automotive Techline en vraagt om ondersteuning. De helpdesk medewerker herkent het probleem en adviseert de monteur om de regeleenheid van de motor te vervangen.
Het blijkt namelijk dat – als de Citroën-motor op een verkeerde manier met een hulpaccu of startbooster gestart wordt – de elektronische motorregeleenheid intern kan beschadigen. Om dit te voorkomen, dienen de startkabels op de door de fabrikant voorgeschreven manier aangesloten te worden.
Startprocedure bij lege accu
In het geval van de Citroën-motor in dit artikel werden de startkabels verkeerd aangesloten. In de gebruikershandleiding van de auto staat namelijk vermeld dat de minkabel van de hulpstartkabels niet op de minpool van de accu, maar op een massapunt in de directe nabijheid – in dit geval tussen de accu en linker koplamp – van de accu aangesloten moet worden.
De monteur volgt het advies van de helpdesk op en monteert een nieuwe regeleenheid. Met de inmiddels opgeladen accu wordt de Dethleffs gestart, waarop de motor direct aanslaat. Uit deze case blijkt dat in sommige gevallen een ogenschijnlijk onschuldige handeling, kostbare schade kan veroorzaken.
Het is daarom essentieel om altijd eerst de gebruikershandleiding of het werkplaatshandboek er op na te slaan en uit te zoeken of er speciale handelingen verricht moeten worden. Dit was altijd al heel belangrijk, maar zal in de toekomst steeds belangrijker worden.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.