Het hele weekend lag er een sombere deken over het prachtige Circuit van Spa-Francorchamps. Een horrorcrash tijdens de GP2-race op zaterdag, in de snelle sectie van Eau Rouge/Raidillon, heeft de sympathieke Fransman Anthoine Hubert letterlijk uit het leven gerukt. Juan Manuel Correa, die bij de crash betrokken was, belandde op de IC met twee gebroken benen en rugletsel. Het drama stelde de autosport weer even in een nuchter perspectief: uitdagend, spannend, hypnotiserend, maar de dood rijdt altijd mee.
Jeugdvrienden
Na een indrukwekkend eerbetoon voor aanvang van de GP3-race op zondag – de GP2-race werd geannuleerd, net als op de zaterdag – was het ’s middags toch weer gewoon de beurt aan de Formule 1-rijders. Allemaal droegen zij rouwbanden en de auto’s en het hele circuit waren gesierd met foto’s en boodschappen gericht aan hun verongelukte jonge collega. Voor Pierre Gasly en Charles Leclerc was het extra zwaar. Zij waren bevriend met Anthoine Hubert, zijn samen opgegroeid en hebben in hun jeugd vele duels met elkaar uitgevochten op de kartbaan. Dit laatste geldt ook voor generatiegenoten Esteban Ocon, George Russel en Max Verstappen. .
Leclerc klasse apart
Beide Ferrari’s bezetten de eerste startij, met poleposition voor Leclerc, alweer zijn derde dit seizoen. Al tijdens de vrije trainingen had Ferrari duidelijk zijn visitekaartje afgegeven en dit bleek een voorbode voor de kwalificatie. Op het snelle circuit door de Ardennen was Leclerc iedereen ruim de baas. Vettel moest maar liefst ruim 7 tienden toegeven op zijn teammaat en wist beide Mercedessen maar net achter zich te houden. Dat Hamilton Q1 überhaupt haalde, dankte hij aan geweldig teamwork van zijn monteurs, want in de laatste vrije training had hij zijn Mercedes flink beschadigd door een schuiver in de baanafzetting.
Uitstekend debuut Albon
Max Verstappen kwam op de lange volgasstukken duidelijk vermogen tekort en haalde met P5 op de startgrid het hoogst haalbare. Ricciardo startte in zijn Renault verrassend naast Max, terwijl Hulkenberg in de tweede Renault achter hem startte. Raikkonen, Pérez en Magnussen maakten de eerste vijf rijen compleet. Alex Albon, de nieuwe teamgenoot van Max en vervanger van Pierre Gasly, reed een ander trainings- en kwalificatieprogramma dan Max. Vanwege de gridstraf voor het vervangen van de Honda-motor moest hij sowieso achter op de grid starten. Van daaruit zou hij een aanvallende race rijden, die hem een mooie vijfde plaats opleverde in zijn debuutrace voor Red Bull.
Max eerste bocht exit
Dat was meer dan Max scoorde in België, want voor hem was het na de start bij La Source al over en uit. Opnieuw kwam Max met zijn Red Bull-Honda slecht van zijn plaats, waardoor hij direct onder druk kwam te staan van de Racing Point van Pérez. Max verdedigde zijn positie, terwijl Kimi Raikkonen instuurde voor de hairpin. Max kwam in de knel, waarbij Raikkonen werd gelanceerd over het linkervoorwiel van de Red Bull. De stuurstang van Max bleek gebroken, waardoor hij in Eau Rouge de baanafzetting in schoof, met een Safety Car tot gevolg. Exit voor Max, Raikkonen kon zijn race uitrijden.
Vettel moet Leclerc voorlaten
Voorin had Leclerc de race stevig onder controle. Hij leidde voor Vettel, Hamilton, Bottas en de verrassend sterke Lando Norris in zijn McLaren-Renault, die een geweldig start had beleefd. Die vijfde plaats zou hij tot de voorlaatste ronde weten vast te houden, tot een kapotte motor hem zijn goede klassering en WK-punten ontnam. Heel spannend was het voorin niet tot de eerste bandenwissels, daarna werd de race een stuk interessanter. Veelzeggend was de teamorder van Ferrari aan Vettel in de 27e ronde, om zijn jonge teamgenoot voor te laten. Dit omdat Leclerc sneller was, terwijl Hamilton op hem inliep. Hierna zou Hamilton Vettel ook nog passeren en toen ook Bottas hem aan de staart zat, ging de Duitser de pits in voor een extra bandenwissel. De rode Soft-banden leverden hem nog de snelste raceronde op, maar hij viel buiten het podium.
Ingetogen podium
Boven op dat podium stond een aangeslagen Charles Leclerc, met zijn eerste GP-zege in de Formule 1 in handen. Wat de euforie over een uitgekomen jongensdroom had moeten worden met een uitbundig gevierd feest, eindigde in mineur zonder spuitende champagne. Allen waren in gedachten bij de verongelukte Anthoine Hubert en zijn familie, aan wie Leclerc zijn zege opdroeg. Hopelijk brengt ‘Monza’ weer het raceplezier waar de Formule 1 om bekendstaat. De Ferrari’s hebben zeker weer kansen tijdens hun thuis-Grand Prix op deze snelle baan. We gaan het zien, van 6 t/m 8 augustus.
Bekijk hier de volledige uitslag en hier de stand van rijders en teams.
Relatief weinig, maar hard remmen op het snelle, uitdagende circuit in de Ardennen
Fraai gelegen in het glooiende landschap van de Ardennen, wordt het circuit van Spa-Francorchamps unaniem gezien als het meest complete circuit op de Formule 1-kalender. Beroemd en berucht vanwege de uitdagende combinatie van snelle en blinde bochten, grote hoogteverschillen en de rechte stukken waar geen einde aan lijkt te komen.
Goede koeling
Dit jaar werd er voor de 52e keer een Formule 1-race gereden, maar het circuit onderging door de jaren ingrijpende aanpassingen. Sinds 2007 is de lengte 7.004 meter, waarmee Spa-Francorchamps de langste baan is op de kalender. Hoewel de baan negentien bochten telt, worden er slechts vier van gekenmerkt door de extreme remenergie die erbij vrijkomt. Met de koeling van de remsystemen zit het wel goed op ‘Spa’. In de zeer snelle bochtensecties bij Eau Rouge en Blanchimont worden de remmen zelfs niet aangeraakt.
Het weer: altijd onzeker
Op Spa-Francorchamps is het weer altijd een onzekere factor. Zo was de buitentemperatuur tijdens de Grand Prix van 2017 24 °C maar in 2014 kwam deze niet boven de 16 °C uit. Volgens de Brembo-technici geldt het Circuit van Spa-Francorchamps als een van de meer veeleisende voor de remmen. Op een schaal van 1 tot 5 scoort het een 4 wat betreft de moeilijkheidsgraad.
Remkrachten tijdens de Grand Prix
Ondanks de lengte van het circuit, wordt er elke ronde maar zevenmaal geremd. Dat is evenveel als op het circuit van Spielberg in Oostenrijk, dat 2,7 km korter is. Daar komt bij dat op een van de zeven rempunten op het circuit in België korter wordt geremd dan 1 seconde. Dit verklaart waarom de remmen gedurende 1 ronde slechts iets langer dan 13 seconden worden bediend (13% van de race). De gemiddelde vertragingskrachten die vrijkomen, bedragen 4,2G. Het gemiddelde wordt gedrukt door het weinig remmen in de sectoren 2 en 3 op het circuit, met uitzondering van het rempunt voor de zogeheten Bus Stop-chicane na Blanchimont. Logisch dus dat de remenergie die elke auto hier genereert hier ook lager is dan op andere circuits. Het totaal van 158 kWh is slechts iets meer dan de helft van de remkrachten die in Singapore vrijkomen. Van start tot finish oefent elke coureur een kracht uit op het rempedaal van in totaal 35,5 ton. Hoewel dit minder is dan tijdens andere Grand Prix’, komt dit nog altijd neer op een kracht van 430 kg per minuut.
Meest veeleisende remzones
Van de zeven remzones op het Circuit van Spa-Francorchamps gelden er drie als zwaar voor de remmen, twee als gemiddeld en twee als licht. Het zwaarst voor de remmen is bocht 18. Hier remmen de bolides af van 321 km/u tot 91 km/u, binnen een afstand van 128 meter. De coureurs remmen hier 2,71 seconden lang met een kracht van 202 kg op het rempedaal, waarbij ze een vertragingskracht ondergaan van 5,8G. Een ander uitdagend rempunt is voor bocht 1. Hier remmen de coureurs hun auto af met ruim 200 km/u binnen 116 meter, van 303 km/u tot 85 km/u. De krachten op de coureurs zijn fors: ze trappen met 171 kg op het rempedaal en ervaren 5,3G aan vertragingskracht.
Brembo-erelijst
Tot afgelopen weekend werden van de 42 Grand Prix’ van België waar ze aan deelnamen, 25 races gewonnen door een auto met Brembo-remmen. Ferrari was met 11 zeges met Brembo (nu 12) het meest succesvol. Vier van deze overwinningen kwamen op naam van Michael Schumacher, die ook tweemaal wist te winnen met Benetton.
Bron en animatie: Brembo.com
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.