Eén van de meest voorkomende oorzaken van problemen met het aircosysteem is lekkage. Te weinig koudemiddel in het systeem veroorzaakt slechtere prestaties. Uiteindelijk leidt het tekort zelfs tot uitval. Voordat je overgaat tot het afvullen van het systeem ben je verplicht om te controleren of het tekort is ontstaan door verdamping of door lekkage.
Airco-onderhoud is belangrijk. Als er te weinig koudemiddel in het systeem zit, kan de compressor beschadigen. Om deze reden moet het aircosysteem regelmatig gecontroleerd worden. Ook op lekkages! Er zijn verschillende manieren om lekkages tijdens deze controles op te sporen. In dit artikel gaan we dieper op deze methodes in.
Elektronische lekdetector
Een elektronische lekdetector detecteert een lek in het aircosysteem door middel van een akoestisch signaal. De elektronische lekdetector registreert halogeengassen. Hierdoor is deze in staat zelfs de kleinste lekkages op moeilijk bereikbare plaatsen op te sporen. Bijvoorbeeld in de verdamper.
Formeergas
Een lekkend aircosysteem mag volgens de wet niet met koudemiddel gevuld worden. Om lekkage op te sporen is er formeergas. Dit is een mengsel van 95 procent stikstof en 5 procent waterstof. Formeergas 95/5 is onschadelijk voor het milieu. Controleer de onderdelen van het systeem vervolgens met een speciale elektronische lekdetector. Waterstofatomen zijn de kleinste deeltjes in de natuur, waardoor zelfs de kleinste gedetecteerd worden. Omdat waterstof lichter is dan lucht, moet de detector langzaam over het vermoedelijke lek heen en weer worden bewogen.
De lekdetectie met formeergas reageert bijna uitsluitend op waterstof. Er is in de motorruimte van een auto geen waterstof aanwezig. Dit maakt het gebruik van formeergas zeer doelgericht en betrouwbaar. Lek gevonden? Dan kan je het formeergas vrijlaten in de omgevingslucht.
Lekkage opsporen met stikstof
Het is ook mogelijk lekkage op te sporen met behulp van stikstof. Hiervoor heb je een vuladapter voor de service-aansluiting en een slangadapter nodig. Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal 5 en maximaal 10 minuten of de druk in het systeem gelijk blijft. Eventuele lekkages herken je aan een sissend geluid dat uit het systeem ontsnapt.
Als alternatief kan het lek zichtbaar gemaakt worden met lekdetectiemiddel. Het middel wordt op het systeem gesproeid, op de plaats van het lek vormt zich dan schuim. Deze methode kan alleen op grotere lekkages op goede bereikbare plaatsen gebruikt worden.
Lekdetectie met contrastvloeistof
Nog een manier om lekkage op te sporen is door contrastvloeistof toe te voegen aan het koudemiddel. Door het aircosysteem met een UV-lamp te controleren , wordt de locatie van de lekkage zichtbaar. Als het lek klein is duurt het even voordat de contrastvloeistof zichtbaar wordt. In dit geval kan je de klant een dag laten rijden en terug laten komen.
Contrastmiddel kan op verschillende manieren aan het koudemiddel toegevoegd worden. Bijvoorbeeld met een patronen-pistool die exact de benodigde hoeveelheid vloeistof in kan spuiten. Het voordeel van deze procedure is dat de vloeistof aan een gevuld aircosysteem kan worden toegevoegd. Voeg tijdens de aircoservice contrastmiddel aan het koudemiddel toe. Let echter wel op: teveel contrastmiddel kan in extreme gevallen leiden tot schade aan de compressor!
Controle na het vullen
Nadat het aircosysteem met koudemiddel gevuld is, moet gecontroleerd worden of het systeem correct werkt. En of het lekvrij is. Controleer tegelijkertijd met manometers of de hoge- en lagedruk aan de waarden van de autofabrikant voldoen.
Diagnose stellen met werkdrukken is een eenvoudige en goedkope manier om eventuele problemen in het aircosysteem op te sporen. De drukken die je meet geven een betrouwbare indruk van de werking van het systeem. Weten hoe dit precies werkt? Download hier de speciale poster met fabrieksgegevens.
Onderdelen en vloeistoffen voor het aircosysteem bestel je hier, gereedschappen hiervoor bestel je hier. Of vraag ernaar bij jouw vertrouwde grossier!
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.