Luchtbalgen, wat zijn dit precies?

luchtbalgen

Component werking

Luchtbalgen bestaan in de basis uit een rubberen huls die aan de boven- en onderkant ingeklemd is door stalen krimpringen. Deze krimpringen zitten vast op de onderste rolzuiger en bovenste bevestigingsplaat van de luchtbalg. Samen vormt dit een luchtdichte constructie waarin het “actieve werkgedeelte” voor de perslucht zich bevindt. Door het aanpassen van de luchtdruk in de balg rolt de rubberen huls over de onderste rolzuiger omhoog of omlaag, hetgeen zorgt voor een hoogteverandering. Net als bij een spiraalveer is de luchtbalg gefixeerd op de as of geïntegreerd in de veerpoot.

De vereiste rijhoogte van het voertuig wordt door de ECU (Electronic Control Unit) berekend aan de hand van diverse signalen (bv. de hoogtesensoren, de voertuigsnelheid en de acceleratiesensor). Om de correcte rijhoogte te realiseren, wordt de druk in de balg desgewenst verhoogt of verlaagt.

Elastomeer (duurzame rubberen huls)

Hoewel onderhevig aan slijtage is een luchtbalg bestand tegen hoge en lage temperaturen en biedt langdurige weerstand tegen de constante schuring van vuil en steenslag. Arnott gebruikt elastomeer van gerenommeerde OEM fabrikanten waaronder Continental ContiTech, Vibracoustic en Goodyear. De constructie is gemaakt van hoge kwaliteit elastomeer en in totaal opgebouwd uit 5 lagen om langdurige structurele integriteit te garanderen:

  • Buitenste elastomeer laag
  • Koordlaag
  • Tussenlaag van elastomeer
  • Koordlaag
  • Binnenste elastomeer laag

Kenmerken van een luchtbalg

Een conventionele spiraalveer heeft een lineaire veerconstante. Dit betekent dat dezelfde hoeveelheid compressiekracht nodig is gedurende de volledige slag. Door de afstand tussen de windingen aan te passen en/of het variëren van staaldikte krijgt de spiraalveer een progressiever gedrag.

Een luchtbalg gedraagt zich anders. De kracht die nodig is om de luchtbalg te comprimeren, stijgt exponentieel gedurende de slag. Dit betekent dat er meer kracht nodig is om de luchtbalg samen te drukken naarmate het eind van de slag in zicht komt, wat resulteert in een algeheel comfortabele rijervaring.

Tijdens de ontwikkelingsfase kan een meer comfortabel of juist sportievere setting worden gecreëerd door de hoek van de rolzuiger aan te passen. Derhalve kan een productievoertuig met sport (lucht)vering – los van de schokdempers – met een ander type luchtbalg zijn uitgerust dan hetzelfde model met de standaard (lucht)vering.

Voordelen

Een luchtveringssysteem houdt het voertuig automatisch op hoogte zodat de veerweg identiek blijft. Dit is erg praktisch wanneer het voertuig zwaar beladen wordt. In zo’n geval is spiraalvering minder comfortabel, kan instabiel aanvoelen en de kans is groter dat de demping tegen de eindaanslag komt bij het nemen van hoge drempels of bij wegdekschade.

Tijdens hoge snelheden verlaagt het luchtveringssysteem automatisch de luchtdruk in de balgen, waardoor het voertuig dichter bij de grond staat. Dit maakt het voertuig stabieler en de verbeterde luchtweerstandscoëfficiënt zorgt voor een lager brandstofverbruik.

Een inherent voordeel van een luchtbalg is dat het de passagiers isoleert van kleine oneffenheden op de weg, wat resulteert in een comfortabele rijbeleving. De meeste automobilisten omschrijven dit als het grootste voordeel van het rijden met luchtvering.

Engineered to ride, built to last

Tijdens de ontwikkelings- en testfase van een nieuwe luchtbalg onderzoekt Arnott de originele constructie zeer uitvoerig. Daarnaast wordt er ook gekeken naar mogelijke technische of kwaliteitsgebreken in het originele ontwerp. Indien aanwezig, wordt het design aangepast en verbetert om deze problemen te elimineren. Arnott producten bieden vaak een gemakkelijkere en “foolproof“ montage.

Nadat de ontwikkelingsfase is afgerond, ondergaat het product een uitgebreide dynamische test op de weg (>5000 km), een duurzaamheidstest, en een destructietest (de maximale druk waarop de balg kapot gaat). Dit alles om te garanderen dat het nieuwe ontwerp voldoet aan de hoogste eisen.

Assortiment Mijngrossier.nl

Behalve de luchtbalgen van Arnott zijn ook de luchtbalgen van het eigen merk Anschler opgenomen in het assortiment. Kenmerkend voor Anschler is de gunstige prijs-kwaliteitsverhouding. Daarmee zijn de luchtbalgen van Anschler zeer geschikt voor het oudere wagenpark. Zoals bij alle andere producten van Anschler zijn ze geproduceerd volgens OE-specificaties en bevatten ze standaard 3 jaar garantie.

Bron:Arnott

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?