Nieuw bij mijngrossier.nl: Luchtvering

Er zijn steeds meer personenauto’s en bedrijfswagens uitgerust met luchtvering in plaats van de traditionele springveer uitrusting met schokdempers. Deze aanpassing vraagt dan ook om een flexibele instelling van de universele garage. De hamvraag bij een reparatie luidt: deze groeiende groep auto’s doorverwijzen naar de dealer of zelf repareren? Mijngrossier.nl maakt de keuze een stuk eenvoudiger met de nieuwe lijn luchtveringproducten van Arnott Europe.

arnott artikel

Steeds vaker kiezen autofabrikanten in het duurdere segment personenauto’s en bedrijfswagens voor een compleet (full air-suspension) of gedeeltelijk (niveauregeling achteras) elektronisch regelbaar luchtveringsysteem, in plaats van de traditionele stalen springveer in combinatie met schokdempers. Deze keuze is te rechtvaardigen: luchtvering heeft een positief effect op de rijeigenschappen, het comfort en de veiligheid. Zoals veel autocomponenten is ook luchtvering echter onderhevig aan slijtage. Het is dus niet vreemd dat steeds vaker auto’s met specifieke onderstelklachten in de werkplaats komen.

Onbekend=onbemind

Veel monteurs hikken echter tegen deze klus aan. Universele garagebedrijven krijgen een grote mix van voertuigen binnen voor onderhoud en reparatie. Dat betekent dat de autotechnicus regelmatig moet sleutelen aan onbekende componenten. Onbekend maakt, zoals het gezegde luidt, onbemind. Vaak wordt deze klus en daarmee kostbare werkplaatsomzet doorgeschoven naar een concullega. Volgens de specialisten van luchtveringleverancier Arnott Europe is dat niet nodig. Met de luchtveringsproducten, heldere handleidingen en telefonische helpdesk kan elke monteur een reparatie aan een luchtveersysteem uitvoeren.

Eenvoudige vervanging veerpoot

Uit de praktijk blijkt dat werken aan luchtvering best meevalt. Indien nodig moet je eerst de storing resetten om het systeem werkend te krijgen en dat lukt prima met moderne diagnosetools. De basis van luchtvering is voor de meeste auto’s gelijk: je hebt twee veerpoten en/of twee luchtdichte balgen en een compressor. Gemiddeld hebben deze delen een levensduur van zes tot tien jaar, waarbij het rubberen gedeelte (de balg) het meeste van slijtage te lijden heeft. Het vervangen van een complete luchtveerpoot is feitelijk vergelijkbaar met het vernieuwen van een conventionele veerpoot. Kom je er niet uit, dan biedt de montagehandleiding (zie voorbeeld; pdf montagehandleiding arnott) met foto’s of zelfs online video’s uitkomst. Op mijngrossier.nl is bij de producten van Arnott een QR-code te vinden, deze zorgt dat je direct toegang krijgt tot de juiste montagehandleiding.

Gunstiger dan de dealer

In eigen huis luchtveringsdelen repareren en vervangen is niet alleen gunstig voor de werkplaatsomzet van het autobedrijf. Ook de klant profiteert: de vervangingsdelen van Arnott Europe hebben namelijk een zeer aantrekkelijk prijskaartje. Zeker als je dit vergelijkt met de prijzen die de merkdealer voor deze producten rekent. Dat geldt voor zowel de veerpoten en balgen als de compressoren.

Statiegeld

Voor een deel van de luchtveren geldt een Back-in-Box-statiegeldsysteem waardoor Arnott in staat is om een deel van het product te hergebruiken.
Alles wordt opnieuw geïnspecteerd, getest, gereinigd, en voorzien van nieuwe rubberen balgen, ringen, leidingen en montagemateriaal. Alle statiegeld artikelen zijn te herkennen aan de groene statiegeldsticker op de doos.

Assortiment

Het assortiment luchtvering via mijngrossier.nl bestaat uit 38 compressoren, 113 luchtdempers en 46 luchtveren/balgen. De compressoren zijn van de gerenommeerde merken Wabco en AMK, alle compressoren worden getest en voorzien van alle benodigdheden. De luchtdempers en luchtveren/balgen worden geproduceerd met de beste rubbermaterialen van Continental, Goodyear en Dunlop. Kwaliteit is verzekerd door de levenslange garantie op deze producten.