Meer originele Romax roetfilters

Een origineel roetfilter vervangen? Gewoon bestellen bij uw mijngrossier.nl

Romax_originele_roetfilter


De vraag naar originele partikelfilters groeit bij de merkonafhankelijke autobedrijven. Hier staan immers steeds vaker dieselauto’s met een origineel roetfilter op de brug. Uw grossier levert momenteel een ruim assortiment originele roetfilters van Romax Original voor auto’s van de PSA-groep. Denk daarbij aan de Peugeot 207, 307, 406, 407, 807, Expert en Citroën C3, C4, C5, C8 en Jumpy. Het Romax-assortiment wordt continu uitgebreid met nieuwe modellen. Binnenkort zijn ook roetfilters voor VW, Opel, Ford, Mercedes en BMW uit voorraad leverbaar.

Inspectie

Het is van groot belang dat het roetfilter optimaal blijft functioneren en het is dus van belang dat het roetfilter en de regeneratievloeistof regelmatig worden gecontroleerd. Vanaf 40.000 km moet het roetfilter, met name het type dat werkt met behulp van additieven, geĂŻnspecteerd worden. Uit de praktijk blijkt dat deze inspectie vaak niet plaatsvindt, waardoor de automobilist met problemen komt te staan; de motor gaat in noodloop of er kan niet harder dan 50 km/h gereden worden. Dit komt doordat het filter verstopt zit en niet meer kan regenereren. Naarmate het voertuig meer kilometers rijdt, worden er steeds meer ontvlambare roetdeeltjes (voornamelijk spoeldeeltjes) en as (ontstaan door smeerolie en brandstofadditieven) in het filter verzameld. Ondanks de sterke ontwikkeling van regeneratievloeistoffen, neemt de filtercapaciteit van een roetfilter langzaam af naarmate het voertuig meer kilometers maakt. Als het punt van verzadiging is bereikt en het filter niet meer kan regenereren, moet het originele roetfilter vervangen worden door een nieuwe.

Ontbranding

Oppervlaktefilters in originele uitrusting worden ingezet vanwege hun hoge filtratierendement van 95 procent en hoger. Voor dit type filter moet de roetlading goed gecontroleerd worden. Zodra het vooraf bepaalde niveau van roetlading bereikt is, wordt het filter geregenereerd door de temperatuur van de uitlaatgassen te verhogen. Brandstofadditieven en katalytische lagen op de filter helpen ook om het regeneratieproces aan te moedigen en te ondersteunen. Voertuigen uitgerust met een additief systeem maken gebruik van een doseersysteem dat katalytische vloeistof aanbrengt in de brandstof, waardoor de ontbrandingstemperatuur van het roet met 150°C daalt en dus tot snelle verbranding leidt.

Regeneratievloeistof

Als de fijnstofdeeltjes in het filter verzameld zijn, moeten deze verwijderd worden om verstopping en functiestoornissen te voorkomen. Ze kunnen alleen verwijderd worden door middel van verbranding. Hiervoor worden er voortdurend nanokristallen uit de Eolys™- regeneratievloeistof toegevoegd aan de roetdeeltjes die in het filter verzameld zijn. Met behulp van deze vloeistof worden deze fijnstofdeeltjes volledig, snel en regelmatig verbrand bij een lagere starttemperatuur. Hierbij wordt de werking van het filter op lange termijn niet in gevaar gebracht. Filterregeneratie duurt slechts twee of drie minuten en gebeurt automatisch om de 500 tot 1.000 km zonder dat de bestuurder het merkt. De Eolys™-regeneratievloeistof wordt voorlopig nog alleen geleverd voor voertuigen van de PSA-groep.