Een monteur meldt zich bij de Automotive Techline met een Citroën C3 waarvan de richtingaanwijzer linksachter niet werkt. Hij heeft al een V4-meting uitgevoerd en volgens hem moet het probleem in de plusdraad zitten, die geen aansturing geeft en waarop hij slechts 1,3 volt meet. Op zoek naar de oorzaak van de storing heeft hij verder naar voren een weerstandsmeting uitgevoerd tot aan de bestuurdersstoel aan toe. Dat levert een weerstand op van nul, maar verder in de auto kan hij moeilijk meten. Uit de elektrische schema’s die de monteur heeft opgevraagd, wordt hij niet veel wijzer.
Gegevens voertuig in dit artikel: Citroën C3 benzine uit 2007.
Kortsluiting
De Automotive Techline medewerker vraagt allereerst of de monteur ook een foutcode heeft uitgelezen. Dit blijkt het geval: 4BD, wat duidt op een kortsluiting naar aarde. De helpdeskmedewerker geeft aan dat dit de reden is van geen aansturing naar de richtingaanwijzer en adviseert de monteur net zolang componenten in het elektrisch circuit los te nemen, tot de foutcode verandert.
Lampje plaatsen
Een tweede helpdeskmedewerker die de aanvraag behandelt, merkt dat de klant moeite heeft het elektrisch schema te doorgronden. Daarom geeft hij kort en bondig uitleg, plus aanwijzingen hoe verder te handelen om de kortsluiting op te sporen. Hij geeft aan dat de eerder uitgevoerde weerstandsmeting niet de juiste werkwijze is, omdat deze onbelast is uitgevoerd. Omdat de BSI, de zekeringkast in het interieur, inwendig is afgezekerd, adviseert hij de monteur eventueel een lampje te plaatsen in de bedrading om de kortsluiting vast te stellen.
Open circuit
Als de eerste helpdeskmedewerker de case weer op zich neemt, heeft de monteur intussen de draad vervangen, maar dit levert nog altijd dezelfde foutcode op. Daarom adviseert hij de draad door te knippen en de aansluiting als open circuit te testen door gebruik te maken van een proeflamp. Het lampje knippert naar behoren, wat betekent dat er geen defect is aan de BSI.
Originele bekabeling
Hierop krijgt de monteur het advies alle kabels origineel te maken en eventuele fouten uit te lezen. Ook moet hij de lichtunit losmaken en meten op het knipperlicht, ook in een open-circuitsituatie. De monteur repareert de originele bekabeling, zonder verder iets te vervangen, en stelt vast dat de richtingaanwijzer weer naar behoren werkt.
Morrelen helpt
De helpdeskmedewerker vindt dit vreemd en zelfs jammer, want op basis van de klacht en metingen leek het hem dat de storing ergens anders vandaan moest komen. Daarom vraagt hij de monteur nog een keer aan de stekkers te morrelen. Hierdoor treedt de storing opnieuw op. Nadat de monteur de fitting en stekker heeft vervangen, blijkt de storing definitief verdwenen.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.