Steeds meer autobedrijven gebruiken de producten van Triple QX, één van de grootste smeermiddelenmerken in Groot-Brittannië. De combinatie van een uitstekende productkwaliteit en een competitieve prijs slaat duidelijk aan.
Na de succesvolle introductie van Triple QX premium motorolie in Nederland is het productenpallet de afgelopen maanden verruimd met koelvloeistoffen, ruitenwisservloeistoffen, transmissieoliën en remvloeistoffen. Triple QX levert op het gebied van remvloeistof precies dat wat het autobedrijf dagelijks nodig heeft: DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1. Triple QX DOT 3 is een synthetische remvloeistof met een uitstekende weerstand tegen veroudering. Het tast geen afdichtingen aan en vertoont minimale corrosieverschijnselen. Triple QX DOT 4 onderscheidt zich bovendien door een hoog nat kookpunt. Daar waar vele concurrenten op 150°C blijven steken, doet Triple QX DOT 4 er met een nat kookpunt van 165°C duidelijk een schepje bovenop. Ook de Triple QX 5.1 kent een hoog nat kookpunt (190°C). Het is veel belangrijker om naar het ‘natte’ kookpunt dan het zogenaamde ‘droge’ kookpunt van remvloeistof te kijken. Het natte kookpunt wordt namelijk gemeten met 3,2% water in de remvloeistof. Dit is de situatie die zich voordoet als de remvloeistof een aantal jaar in het systeem zit en heel geleidelijk vocht heeft opgenomen.
Tijdig vervangen
Het hygroscopische of wateraantrekkende karakter van remvloeistof wijst op het belang dat deze vloeistof regelmatig ververst moet worden. Binnen één jaar heeft remvloeistof ongeveer 2 procent vocht opgenomen. Na 18 maanden is dat opgelopen naar 3 procent, hetgeen de capaciteit van de vloeistof al met 25 procent vermindert. Het algemene advies luidt dan ook om elke twee jaar of 24.000 km de remvloeistof te vervangen.
DOT 3, 4 en 5 uitwisselbaar?
Als de remvloeistof bijgevuld of vervangen wordt, rijst de vraag over de uitwisselbaarheid van de verschillende remvloeistoffen. Heb je als monteur twijfels over de productkwaliteit die zich in de remleidingen bevindt, dan is het verstandig om diverse kwaliteiten niet te mengen. Raadpleeg in dit geval het instructieboekje van het voertuig en gebruik het product wat door de autofabrikant wordt voorgeschreven. Uiteraard moet je dan het onbekende type remvloeistof eerst zo volledig mogelijk aftappen, voordat het systeem met een bekende remvloeistof gevuld wordt.
In principe kunnen en mogen remvloeistoffen die voldoen aan de DOT 3, 4 of 5.1-eisen (FMVSS 116, SAE J 1703 en ISO 4925) gewoon gemengd worden. Een DOT 5.1-remvloeistof, zoals Triple QX DOT 5.1, is namelijk gebaseerd op polyethyleen glycol, net als DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen. Let wel op dat deze remvloeistoffen niet te combineren zijn met de op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistoffen, die in klassiekers en bijvoorbeeld sommige Harley-Davidsons gebruikt worden. De (paarse) op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistof trekt geen water aan. Komt er toch water in zo’n systeem, bijvoorbeeld tijdens het vullen, dan lost dat water niet op. Dat zorgt dan voor corrosie in het remsysteem en vroegtijdig falen door het lage kookpunt van water.