Minimaal remmen op Silverstone

Silverstone GP

In de jaren ’70 werden op het Britse Silverstone meerdere bochten toegevoegd om de snelheid te verminderen. Met de huidige racerondes van gemiddeld 245 km/u worden de topsnelheden van bijvoorbeeld 1983 weer overtroffen. Nog steeds een zeer snelle baan dus, waarbij de remmen in sommige secties eventjes flink aan de bak moeten.

Zeer snel circuit

Silverstone staat sinds de jaren ’50 op de circuitkalender. Op de baan die er nu ligt, is nu 9 maal een F1-Grand Prix gereden. Opvallend is dat rondetijden op het circuit nagenoeg gelijk zijn aan die van eind jaren ’70 en begin jaren ’80. Ondanks de toevoeging van enkele bochten in de jaren ’70. Het Britse circuit staat nog steeds te boek als zeer snel, een baan waar motoren met veel pk’s het verschil maken. Hoewel Silverstone over enkele pittige bochten beschikt, wordt er in 10 bochten van het circuit niet geremd. Er zijn feitelijk slechts 2 intense remsecties. Daarom kwalificeren de technici van Brembo het Britse circuit als één van de minst veeleisende F1-circuits voor de remmen. Weinig remmen betekent dat er rekening gehouden moet worden met andere remkarakteristieken. Zoals verglazing van het wrijvingsmateriaal, vooral bij regen of als de temperaturen snel dalen. De koolstofschijven en remblokken koelen dan af. Zover dat de wrijving, nodig voor optimale remvertraging, niet meer gegarandeerd kan worden. De coureurs kunnen dan niet meer remmen zoals ze gewend zijn.

Remmen tijdens rondje Silverstone

Om het remgedrag van de coureurs tijdens een rondje Silverstone te analyseren, kijken we naar de data die Brembo heeft verzameld. We zien dat per raceronde het rempedaal 8 maal wordt gebruikt. Hiervan 3 maal minder dan 0,7 seconde. Alles bij elkaar wordt het remsysteem gedurende 11,5 seconde per ronde gebruikt. Dat komt neer op 14% van de totale duur van de race. De gemiddelde maximale remvertraging wordt sterk beïnvloed door de mindere noodzaak om te remmen. De gemiddelde waarde per ronde ligt dan ook op 3,6G. Dit betekent dat er maar een bescheiden hoeveelheid energie wordt verspreid tijdens het remmen als je dit vergelijkt met andere circuits. Silverstone scoort 103 kWh, ongeveer de helft van circuits zoals Boedapest en Singapore. Van start tot finish oefent elke coureur een kracht van 42 ton uit op het rempedaal, vergelijkbaar met het gewicht van 3 Londense dubbeldekker bussen vol met passagiers.

Veeleisende remsecties

Van de 8 remsecties op Silverstone Circuit worden er door Brembo 2 gekwalificeerd als ‘veeleisend’ voor de remmen. 1 als ‘middelzwaar en 5 als ‘licht’. De moeilijkste bocht voor het remsysteem is zonder twijfel bocht 3. De bolides komen hier aanvliegen met een snelheid van 291 km/u. Binnen slechts 2,43 seconden remmen zij af naar 113 km/u. Om dit te doen, passen de coureurs een belasting van 140 kg toe op het rempedaal en ondergaan ze een vertraging van 4,7G. Een vergelijkbaar zware bocht voor het remsysteem is bocht 16. De remvertraging is hier iets korter in termen van tijd en afstand, maar de belasting van 4,7G is gelijk. Bij Brooklands (bocht 6) vertragen de rijders van 318 km/u naar 172 km/u in iets meer dan 2 seconden. De vertraging bedraagt hier 4,4G; vier maal meer dan een Jaguar XKR-S GT, die koolstof/keramische remschijven van Brembo tot zijn standaarduitrusting mag rekenen.

Afbeeldingen: Shutterstock/Brembo.com

Silverstone gif

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?