Modernste stuurhuistechniek beschikbaar

Via ‘mijngrossier.nl’ zijn naast de traditioneel hydraulisch aangestuurde stuurhuizen ook de modernste, deels elektronisch, bestuurde stuurhuizen en –pompen leverbaar.

Steeds meer autofabrikanten stappen bij de montage van stuurhuizen over op een combinatie van een elektronische pomp met een manueel stuurhuis. In de toekomst ligt het gebruik van volledig elektronisch aangestuurde stuurhuizen en –pompen in het verschiet. Mijngrossier.nl levert stuurhuizen en –pompen van stuurhuizenrevisiespecialist ERA Benelux. Dat is niet voor niets. ERA Benelux biedt naast een omvangrijk pakket traditioneel hydraulisch aangestuurde stuurhuizen namelijk ook vervanging voor de modernste stuurhuistechnologie, zoals EHPS en EPS. 

EHPS en EPS

EHPS (electro hydraulic power steering) is in feite een traditioneel systeem met hydraulisch stuurhuis, waarbij de stuurpomp niet langer aangedreven wordt door een riem, maar door een elektromotor. Dit stuursysteem is bijvoorbeeld gemonteerd op de Opel Astra G en de Opel Zafira A. Zowel het stuurhuis als de elektro- hydraulische stuurpomp van een EHPS-systeem zijn leverbaar via ‘mijngrossier.nl’. Een EHPS-systeem mag niet verward worden met een EPS-systeem. EPS (electronic power steering) is een systeem, waarbij het mechanisch stuurhuis bekrachtigd wordt door een elektromotor op de stuurkolom of een elektromotor  rechtstreeks gemonteerd op het (mechanisch) stuurhuis. Het valt op dat voor de kleine auto’s geopteerd wordt voor een motor op de stuurkolom en voor de grotere automodellen eerder voor een motor op het stuurhuis. Een EPS-systeem is bijvoorbeeld te vinden op de Opel Corsa C en de Citroën C3.

Brandstofbesparing

De belangrijkste reden waarom autofabrikanten overstappen op meer elektronisch aangedreven stuursystemen is brandstofbesparing en een lagere uitstoot van emissies. Bij hydraulische systemen werkt de pomp voortdurend, wat brandstof kost. Elektronische systemen leveren alleen energie als dat gevraagd wordt. De vraag is of door deze nieuwe technieken een einde komt aan (volledig) hydraulisch werkende stuurhuizen. Volgens stuurhuizenrevisiespecialist ERA Benelux zal het zo’n vaart nog niet lopen. De volledig hydraulische systemen zullen zeker nog vijftien jaar gemonteerd worden. Dit neemt niet weg dat ERA Benelux nu reeds stuurhuizen met de meest recente technieken levert en het revisieproces van deze stuurhuizen en –pompen voortdurend update. Dit laatste is van essentieel belang. ERA is momenteel druk bezig om ook de laatste evoluties van de stuurhuistechniek beschikbaar te krijgen voor de vervangingsmarkt. Een goed voorbeeld hiervan is de laatste generatie EHPS-pompen van het CAN-bus-type, dat speciaal ontwikkeld is voor één bepaald autotype.

CAN-bus

Bij montage van de jongste generatie EHPS-pompen van het CAN-bus-type dient de nodige software ingeladen te worden, zodat de pomp werkt in combinatie met het motortype. Bij elk automodel en motortype wordt bijvoorbeeld om een andere drukinstelling gevraagd. De drukverschillen van deze type pompen loopt grofweg uiteen van ongeveer 75 tot 120 bar. Bij de Opel Astra G en Zafira A lopen de drukverschillen afhankelijk van de motorisering bijvoorbeeld uiteen van 80 en 92 bar, bij de VW Polo en Skoda Fabia moet tussen 92 en 100 bar en bij de Ford Focus tussen 105 en 113 bar worden geprogrammeerd. De uitdaging voor de stuurhuizenspecialist ERA Benelux ligt in het vooraf coderen van de pomp per motortype. Dan hoeft een monteur niet meer naar de merkdealer om dit stuursysteem te laten programmeren. Volgens ERA zijn de eerste tests zeer succesvol. Dit betekent dat niet alleen de traditionele, maar ook de aller modernste stuurhuistechniek binnenkort via mijngrossier.nl leverbaar is.