Zul je net zien. Heb je de motor van een Peugeot 208 na een gebroken (natte) distributieriem helemaal uit elkaar gehad en weer op- en ingebouwd, geeft die motor daarna geen klap meer. Het overkomt een monteur, die naast het niet aanslaan van de motor ook de foutcode B1805 uitleest, duidend op een storing van het startersignaal. Niet logisch gezien de voorgeschiedenis, dus belt de receptionist van deze garage Automotive Techline.
Gegevens voertuig in dit artikel: Peugeot 208 1.2 benzine 2012
Geen BDP-signaal
De distributieriem van de Peugeot 208 blijkt te zijn gebroken als gevolg van defecte axiaallagers, waardoor de riem eraf gelopen is. Nadat alles is vervangen en de motor weer netjes gemonteerd, slaat hij echter niet aan. Omdat de BDP-sensor (krukassensor) geen signaal geeft, terwijl de spanning en massa hierop in orde zijn, heeft de monteur deze sensor al vervangen, echter zonder het gewenste resultaat. Hierdoor vermoedt de receptionist dat de ECU de boosdoener is, maar omdat hij zich realiseert dat er eerst een signaal moet zijn op de BDP-sensor voordat hij overgaat tot vervanging van de ECU, vraagt hij eerst advies.
Niet te voorbarig vervangen
De helpdeskmedewerker is met de klant eens dat het vervangen van de ECU zonder een aanwezig BDP-signaal inderdaad te voorbarig is. Hij maakt uit het reparatiedossier op dat er een mechanisch defect aan de motor is geweest en dat deze na de reparatie niet meer wil aanslaan. Ook ziet de helpdeskmedewerker aan de hand van de uitvoerige verstrekte technische informatie dat de motor in zijn geheel moet zijn gedemonteerd en weer ingebouwd.
Signaalgever
Nadat de receptionist heeft bevestigd dat de motor opnieuw is ingebouwd, vraagt de helpdeskmedewerker hem hoe hij gemeten heeft of er een toerentalsignaal aanwezig is. Volgens de helpdeskmedewerker zit er op dit type motor namelijk een aparte signaalgever voor het toerental gemonteerd achter het vliegwiel. Als die bij het inbouwen van de motor is vergeten, is het niet vreemd dat de monteur geen signaal meet..
Gevonden!
De receptionist laat dit meteen controleren en stelt vast dat de ringvormige signaalgever inderdaad ontbreekt tussen het vliegwiel en de motor. De monteur gaat de signaalgever alsnog monteren en zal dit akkefietje nog wel een poosje te horen krijgen van zijn vriendelijke collega’s.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.