Nieuw bij Mijngrossier: Romax benzine roetfilters

De steeds strengere uitstootnormen leidden tot de introductie van het benzine roetfilter (GPF, OPF of PPF). Wij bieden u deze aan van Romax. Wat maakt het verschil met een diesel roetfilter (DPF) en voor welke voertuigen is deze beschikbaar?

Waarom zijn benzine roetfilters nodig?

De introductie van de EURO 6 (b en c) normen stelt een grens aan de uitstoot van deeltjes door benzinevoertuigen. Dit leidde tot de toevoeging van een nieuw element aan het uitlaatsysteem: het benzine roetfilter GPF (Gasoline Particulate Filter), ook wel bekend als OPF (Otto Particulate Filter) of PPF (Petrol Particulate Filter).

Wat is het verschil tussen een benzine en een diesel roetfilter?

Het ontwerp en de werking van een GPF komen sterk overeen met die van de DPF (Diesel Particulate Filter): ze bestaan allebei ​​uit een substraat met poreuze kanalen die de deeltjes, geproduceerd in de motor, vasthouden.

De verschillen tussen diesel- en benzinemotoren zorgen toch voor verschillen in de eigenschappen van de filters. We zetten de belangrijkste voor u op een rij:

  • Lagere emissies
    Benzinemotoren stoten aanzienlijk minder deeltjes uit dan dieselmotoren. Ook zijn ze kleiner. Hierdoor is een GPF wat kleiner en is de poriegrootte ook anders.
  • Hogere gastemperatuur
    De gastemperatuur van benzinemotoren is hoger. Passieve regeneraties zijn hierdoor eerder mogelijk. Dit zorgt voor een betere reiniging van het filter.
  • Lager aantal regeneraties
    Bovenstaande punten resulteren in een lager aantal regeneraties. De eisen van het substraat (bijvoorbeeld maximum temperatuur en thermische geleidbaarheid) liggen hierdoor lager dan bij een DPF. Dit is de reden dat wij de benzine roetfilters alleen in Cordieriet aanbieden (Romax ‘standaard’).

Welke varianten benzine roetfilters zijn er?

Er zijn verschillende ontwerpen en configuraties voor een GPF. Dit is afhankelijk van de behoeften van de fabrikant. Er is bijvoorbeeld de gecombineerde GPF met katalysatordelen (in een set van twee onafhankelijke delen). Het ene GPF is geïmpregneerd met edelmetaal, de andere weer niet. Meestal bevindt het GPF zich dichtbij het spruitstuk zodat het onder andere de passieve regeneratie van het filter verbetert.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?