De elektrische 43 kW Renault Zoe uit 2017 met motorcode 5AQ 60 staat in de werkplaats van het universele autobedrijf omdat er een waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel brandt. Online remote diagnose door Automotive Techline leert dat de koelpomp niet in orde is en vervangen moet worden. Hoewel de monteur een nieuwe pomp monteert, blijft het waarschuwingslampje echter onverstoord branden.
Tijdens de hierboven beschreven diagnose op afstand met de originele Renault diagnoseapparatuur, registreerde de diagnoseapparatuur foutcode DTC0463F1 met definitie ‘Koelpompaansturing tijdens rit’. Nadat de pomp vervangen is, is de foutcode nog steeds aanwezig. De monteur kan de foutcode ook niet wissen.
Reset slijtageteller
Om er zeker van te zijn dat niet alleen de pomp, maar ook de elektronische aansturing hiervan in orde is, voert de monteur een aantal metingen uit. De waarden blijken in orde en de pomp met de diagnosetester kan aangestuurd worden. Hiermee kan de monteur verstoring in de aansturing uitsluiten. Hierop probeert hij nog een paar keer het geheugen van het voertuig managementsysteem te resetten.
Na meerdere resets ontdekt de technisch specialist van Automotive Techline een nieuwe functie om de pomp te resetten in de regeleenheid. De functie met de titel ‘Reset slijtageteller koelpompaansturing tijdens rit.’ Hij voert de reset uit, kan de foutcode wissen en deze komt ook niet meer terug. Ook blijft het waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel uit.
Om een elektrisch voertuig met een zo hoog mogelijk rendement te kunnen aandrijven, moet de temperatuur van de elektromotor, de vermogenselektronica en de accu in een optimaal efficiënt temperatuurbereik worden gehouden. Om dit te bereiken is een geperfectioneerd thermomanagementsysteem nodig. De elektrisch aangedreven en aangestuurde waterpomp is in dit systeem een essentieel onderdeel om het thermomanagement optimaal aan te sturen.
Geen enkel risico
Autofabrikanten nemen geen enkel risico en stellen alles wat in hun macht ligt in het werk om het elektrische systeem van hun modellen te beschermen. Zodra een component dat hieraan bijdraagt onvoldoende of niet functioneert, geeft het elektronische managementsysteem een waarschuwing af of zet soms zelfs een voertuig compleet stil wanneer dit veilig mogelijk is.
De technisch specialist veronderstelt dat Renault, net als andere autofabrikanten, bij roetfilters een zogenoemde ‘slijtageteller’ op de koelpomp toepassen. Autofabrikanten kunnen de informatie van de teller gebruiken om te bepalen wanneer een monteur een onderdeel of systeem moet controleren of vervangen.
Renault wil er op zijn beurt zeker van zijn dat de koelpomp van dit type auto na een bepaalde tijd vervangen is. Daarom is het niet mogelijk om alleen de foutcode te wissen, maar moet de monteur ook de slijtageteller resetten.
De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.
Meer van dit onderwerp weten?
Ander nieuws?
Nooit meer het laatste nieuws missen?
Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.