Onder de loep: MOOG reparatie kits

Wat zijn voor een monteur de belangrijkste aspecten als het om montage van stuurdelen gaat? Kwaliteitsdelen en montagegemak!

MOOG-reparatie-kits
Moog levert standaard al montagemateriaal, dat onder meer bestaat uit bouten, moeren, metalen ringen, splitpennen en aansluitmoeren, al geruime tijd bij onder meer fuseekogels, stabilisatoren, stuurkogels en spoorstangen. Draagarmen worden geleverd met voorgemonteerde fuseekogel en ophangingrubbers. Dankzij het extra montagemateriaal heeft de monteur alles bij de hand en grijpt hij nooit mis. Bovendien komt er een einde aan de zoektocht naar kleinmateriaal, waarmee de montagetijd aanzienlijk beperkt kan worden.

Kits

De stuur- en ophangingsdelenfabrikant heeft een breed assortiment stuur-en ophangingsdelenkits. Deze kits zijn samengestelde sets van onderdelen die complete  vervanging van de wielophanging aan de vooras, achteras en multi-link stabilisatorsystemen makkelijker maken. De voordelen hiervan zijn evident. De kits zijn samengesteld om een hele familie onderdelen, die vaak tegelijk vervangen moeten worden, in één keer te wisselen. Hiermee wordt voorkomen dat ‘slechte’ delen opnieuw gebruikt worden en vervolgreparaties op korte termijn noodzakelijk zijn. Dit bespaart de klant hoge kosten. Bovendien verhoogt het gebruik van uitsluitend nieuwe delen de veiligheid aanzienlijk. Voor de monteur leveren de kits daarnaast veel bestelgemak. Met een kit worden immers alle noodzakelijke delen onder 1 artikelnummer besteld. Ook (de)montage van de complete ophanging wordt vergemakkelijkt door het meeleveren van een grafische handleiding.

Fuseekogel

ME-BJ-6345; Mercedes Sprinter

Volkswagen LT

Probleem: De fuseekogel van Moog is 1% groter dan het OE-onderdeel waardoor het kan voorkomen dat het stuurwiel moeilijk gaat draaien.

fuseekogel-oud

Gevolg: Verminderd rijcomfort en vroegtijdige slijtage.

fuseekogel-nieuw

Oplossing: De diameter is aangepast in overeenstemming met het OE-onderdeel.

Betere bescherming van bewegende onderdelen

Probleem: Water, zout en vuil dringen in de fuseekogel

Gevolg: Water, zout en vuil in fuseekogel zorgen voor roest en wrijving tussen de bewegende onderdelen wat kan zorgen voor meer slijtage en het vroegtijdig defect zijn van het onderdeel.

stuurkogel

Oplossing: Verbeterd ontwerp rubberen stofhoes met een betere afdichting en een kleinere opening ; van 12,2 naar 11,5mm

Stuurkogel

Probleem: Vroegtijdige slijtage van de fuseekogel en defecte rubber/metaalverbinding in de behuizing.   

Resultaat: Vervelend geluid, speling in fuseekogel en trillingen in de stuurinrichting

stuurkogel-vooras

Oplossing: De diameter van de kogel is vergroot van 25 tot 27 mm en een aangepast rubber